Congratulations to all.
Merantau banyak menjadikan diriku kenal alam ciptaanNya dan lebih mendekatkanku dengan yang Maha Pencipta. Dan mengajarku erti tawakal..
Saturday, August 12, 2017
Lukis warna..lukis..warna..warna
Congratulations to all.
Saturday, March 4, 2017
5 Cara untuk Pastikan Kerja Anda Siap..
Kuat..Kuat.. Cikgu kuat..
Kerana anak murid.. Cikgu gagahkan diri meskipun rasa kurang sedap badan.
Awal pagi seusai subuh, membelek RPT bagi Unit PPIM. Selaku Ketua Guru penasihat PPIM, ketua perlulah menyatakan apa yang hendak dilakukan...
Sejak dari bangku sekolah hingga sekarang, saya tak pernah ambil tahu tentang Pergerakan Puteri Islam. Dibesarkan dan belajar mengenai unit Beruniform Pengakap dari sekolah rendah ke sekolah menengah, di IPG juga masih pengakap... Namun, posting ke sekolah Tatau ini saya mendapat unit Beruniform Pergerakan Puteri Islam Malaysia atau nama glamournya Puteri Islam /PPIM...
Sejujurnya agak huru hara juga life apabila terpaksa memegang jawatan ketua.. Nak memahami sistem PPIM dan kendalikan file.. fuh.. bukannya senang. Dengan 10 tugas lagi menanti.. dan berbelas-belas file yang perlu sentiasa diupdate.. Bukannya senang..
Namun, ini la cabaran seorang guru. As a teacher, we have to be capable to do everything... and be flexible.
So, harini saya nak kongsikan cara macam mana untuk pastikan kerja siap dan kita masih ada masa to relaks..
- sebelum tidur, listkan perkara yang anda perlu siapkan. Saya tulis segala yang saya hendak buat keesokannya. Suami selalu je senyum tengok list-list tu bila time cuti, basuh baju dan sarapan pun masuk dalam list... (kononnya workaholic person selalu terlupa makan minum)
- Siapkan perkara yang perlu disiapkan ikut keutamaan.
- Manage your time. Bahagikan masa sebaiknya Kalau perlu buat jadual, buat jadual. Spare your time for Tahajud/Dhuha, Zikir dan istighfar, baca Al-Quran. At least one page a day.
- Solat di awal waktu. Ini sangat-sangat penting. Bila solat awal waktu, rasa masa panjang ja . lama ja masa...
- Doa selalu minta dengan Allah. dan be nice to everyone . Bila kita baik dengan semua orang, InsyaAllah. Orang pun baik dengan kita. Mudahkan urusan orang. Allah akan mudahkan urusan kita.
Selalu pesan kepada diri.. Chill.. Tenang.. InsyaAllah, boleh. Be organize, list out. Buat satu persatu..
Perasaan yang sangat best bila dapat siapkan dan tick list yang kita dah buat. Rasa macam dah accomplished the mission..
Tuesday, April 14, 2015
Alahai anak muridku
Alhamdulillah sihat seadanya di sini. Jadi, Hana doakan moga semua pembaca blog ini sentiasa dipelihara keselamatan, kesihatan dan dirahmati Allah.
Genap 3 bulan 12 hari sudah di bumi Tatau ni. Apa yang boleh diceritakan itu banyak. nanti Hana kongsikan satu persatu. InsyaAllah, andai ada kesempatan Hana post lagi.
Guru Tahun 1
Menjadi guru Tahun 1 bukannya mudah.Baru Hana faham betapa besarnya jasa guru Tahun 1 masa bersekolah dulu. Kerana guru Tahun 1 kita mula mengenal ABC, dapat mengira 123, menulis di atas garis lurus dengan cantiknya.. Kerana guru Tahun 1 inilah guru pertama kita di alam sekolah.
Sungguh masih teringat guru-guru Tahun 1.
guru matematik Tahun 1, cikgu Azizah, Sir Syahrul,Cikgu Maimunah, cikgu Mat Zain, Ustazah Noraini , Ustaz Kamal, Cikgu Wahab, Cikgu Kamil. Ramai lagi sebenarnya. Semua nak sebut. Maklumlah dua kali belajar di tahun 1.
Mengajar dan mendidik anak-anak Tahun 1 C ini banyak mengajar Hana sebenarnya. Kekadang dirasakan mereka lah sebenarnya "guru". Guru kehidupan.
Sucinya jiwa anak-anak kecil ini. Sungguh.. Ada kala mampu membuatkan cikgunya menjadi singa. Ada kalanya mampu buatkan cikgu tersenyum bahagia. Segala apa yang diajarkan cepat melekat. Tetapi cepat juga lupanya dia. Alahai.. anak muridku.
Meskipun marah. Tapi marah itu tanda sayang. Mana tidaknya. Telatah jiwa kanak-kanak. Kita juga pernah melaluinya. Cuma dari satu segi, menjadi cikgu perlu bijak menangani murid. Kerana murid kini tak sama macam zaman kita dulu. Tahap pemikiran mereka juga berbeza. Minatnya juga lain. Kalau dulu kanak-kanak bermain batu seremban, anak masa kini lebih mengenal Raja Lawak dan game online.
Tetapi Hana akui. Setiap hari mengajar anak-anak Tahun 1, setiap harilah cikgu mencari cara baru. Dan setiap hari juga cikgu mendapat ilmu baru. Semuanya untuk anak-anak murid. supaya minat dan semangat untuk belajar itu ada. Cikgu lihat kamu berminat dengan muzik. jadi, cikgu gunakan muzik. Terima kasih kerana menjadi pendengar setia suara cikgu. Itulah untungnya menjadi cikgu. Semua boleh jadi. Pengarah, pelakon, penyanyi..
Nakalnya dia.
Semalam murid 1C luka di kepala. Kerana ada yang membaling batu semasa di padang. Kisahnya tak siapa yang tahu. Siapa baling siapa pun tak tahu. Yang menjadi mangsa pun tak ingat siapa yang membaling. Jadi, bergegas lah turun ke bilik guru.Belum pernah lihat luka seteruk itu. Agak panik juga pada mulanya. sebab tak tahu antara bawa murid ke klinik terlebih dahulu atau maklumkan kepada ibu bapa.
Nak maklumkan sudah semestinya masalah komunikasi yang menjadi halangan. Bukannya mudah nak maklumkan kepada ibu bapa. Ibarat macam doktor nak bagitahu result operation. Berdebar.
Nasib baik ada cikgu-cikgu lain yang membantu. Seorang cikgu telefon ibu bapa murid tersebut. Sementara menghentikan luka di kepalanya. dan memang betullah. Sepatah perkataan pun percakapan itu Hana tak faham. Memang tak faham. Terfikir juga tadi, macam mana la kalau perlu maklumkan sendiri.
Masuk kelas. Soal siasat satu demi satu. Sunyi sepi kelas. 1 masa pertama berlalu seperti tu saja. Akhirnya masa kedua, cikgu rasa bersalah jadi cikgu cuba ambil hati semua murid semula. Pesalahnya? Kita biarkan masa mengingatkan semula..
Walauapapun, terima kasih semua yang membantu...
Pengalaman baru lagi kali ini. Guru juga boleh menjadi doktor. Aci tak macam ni?
Semoga Allah mempermudahkan urusan semua.
Saturday, February 21, 2015
Sekolah pertamaku
Assalammualaikum semua.. Semua sihat? Alhamdulillah..hana disini sihat seadanya..
Like always.. Believe it or not. Its my second week in Tatau.. Alhamdulillah.. Allah grant me with good health and strength.
Sk Tatau is a really nice school. Situated only 5 minutes from Pekan Tatau. Having only one building with 900 pupils make this school has two session.. Morning and afternoon session.. Morning is for standards 4 to 6. And evening is for standards 1 to 3.. And guess what? I manage to be afternoon session teacher.. Teaching small kids... InsyaAllah.. Moga dapat menjadi guru yang terbaik..
First class. New experience..
New experience gains by every minutes that pass.. me be a class teacher for year 1C, coach for scrabble, dan bendahari for panitia Matematik, naib Setiausaha utk Jakis and many more.. Actually I was quite nervous.. As I don't really good in handling all these tasks... But having my parents and lecturers that always motivate and give support make me feels relieved..
"You can do it..and I believe you can make it. With all the guidance and knowledge gained in IPG"
So, to all new teachers...and my friends that I always remember and love. We can make it. I know that some of us lagi banyak cabaran yang dilalui. Having new life in P3. With limited facilities.. Tak ada line telefon. Hard to find foods..and having tough time to actually travel to school.. I know how you guys feeling.. But from a bright sight, I know Allah sent us here for a reason..
There's always be a good reason behind everything. It only takes us time to realize about it...
I know.. For now, some of us and wven myself think that
Life sometimes might seem unfair..
But frankly.. In my heart, I know and believe things that happened actually comes from the Most Merciful Allah.. He knows us better..
Even we don't even know our strength.. But believe me.. One day we will thank Allah for sent us this chance....
Ok. That's all for now.. Will update later.. With limited time and internet connection..I'll try my best.
Hana doakan moga semua selamat dan sentiasa dipermudahkan segala urusan oleh Allah. Bersabarlah. InsyaAllah, there is always be a rainbow after heavy rain...
Sentiasa berdoa kepada Allah. He will listen to you... Jaga solat dan jaga diri...
Salam sayang dari Tatau.bumi kenyalang
HRMIS - Kemaskini Diskripsi Tugas
Assalamualaikum semua. Sekarang kebanyakan penjawat akan sibuk mengisi Deskripsi Tugas di dalam HRMIS. Jadi di sini saya nak kongsikan cara ...
-
Assalamualaikum semua. Sekarang kebanyakan penjawat akan sibuk mengisi Deskripsi Tugas di dalam HRMIS. Jadi di sini saya nak kongsikan cara ...
-
Assalamualaikum. semua sihat? Alhamdulillah. eh, kenapa tak sabar-sabar nak scroll bawah tu. hehe.. catchy punya title tak smpat pun nak jaw...
-
Assalamualaikum dan selamat pagi semua. Lama tak mencoret disini. Kekangan masa kerana core bussiness harus diutamakan. Pertama sekali, ...















