Friday, October 21, 2016

Ayuh.. Kita Camping

Assalamualaikum dan hai semua..

Apa khabar? Hopefully semua sentiasa sihat dan dirahmati Allah..
Alhamdulillah, I'm doing great here.Trying my best to adjust and adapt to teacher's life... Yes.. Still adjusting and adapting to this even this is my second year... There is a lot more to learn and to venture...

Isnin lepas 17-19 Oktober, bawa murid-murid ke perkhemahan NGO di Sekolah Kuala Annau, Tatau. 24 orang murid bersama 6 guru. dan 2 daripadanya adalah murid Puteri Islam yang mana diriku adalah guru penasihatnya..


Cikgu tak pernah pergi camping bawa anak murid.. Selalunya cikgu yang pergi camping. Sebagai orang yang bercamping.. Peserta camping.. Jadi ini pertama kali.. segala persiapan lengkap.. siap bawakan juga my first aid kid.. Beriya betul cikgu ni kan... Itu tandanya cikgu sayangkan anak murid.


My Love


Persiapan sebelum : Kita belajar memasak dulu depan rumah cikgu..

Masakan : Ayam Pansuh dan Ayam Panggang/Bakar.




 Perjalanan menuju ke Sekolah Kebangsaan Kuala Annau. (P1). Nak ke sekolah ni ada 2 cara.
1) jalan darat (Kereta, Pacuan 4WD dll)
2) Jalan Air (Bot 10 minit)

Disebabkan camping ini memerlukan kami membawa banyak bahan dan keperluan, jadi jalan darat digunakan. Sebanyak 6 buah kereta (4 Hilux, 1 Avanza dan 1 Myvi) digunakan untuk membantu membawa barang-barang dan murid ke sini...



 dalam gambar nampak macam biasa, tetapi hakikatnya jalan ini agak bumpy.. berbatu-batu. Inilah jalan-jalan cikgu disini terpaksa tempuhi kalau nak ke Pekan Tatau atau ke Bandar Bintulu..

Jalan yang berbatu-batu dan ada kalanya berlubang selama sejam memang menguji ketahanan dan kemampuan pemandu dan kereta... Ada juga perasaan risau.. Andai tayar pecah disaat sedang mendaki jalan berbukit dan berbatu ini... Tapi syukur alhamdulillah.. kami selamat sampai...

yang selebihnya, jom tengok gambar...









Ecehhh.. ni gambar-gambar cikgu-cikgu selfie dlu...

Nanti Hana updatekan pula sepanjang ada disana... Kisah camping dalam hujan. Pengalaman tu..
Nanti datang lagi ya...

TQ sudi singgah sini...

Thursday, October 20, 2016

Enrich your life...

Assalamualaikum and hi everyone..

Lama sudah rasanya tidak menulis disini.. missing it already.. Tetapi tugas utama perlu diutamakan.
Alhamdulillah. malam hujung minggu ada peluang untuk coret-coret disini..

2016 hampir sampai ke penghujungnya..Makin berdebar menghitung hari. Peperiksaan akhir tahun, persiapan untuk tahun hadapan dan lain-lain...



Throughout the year, there are moments that i created with my friends..  because I believe, EXPERIENCE is THE BEST TEACHER...

Selalu sahaja kawan-kawan berseloroh, "Farhana kalau hujung minggu jangan cari di rumah, tapi cari dekat stesen bas atau mana-mana di Tatau ni..kalau panas, korunk cari ja yang bertudung dan berpayung"

hahaha.. Susah nak denied.. sebabnya ada benarnya juga. Saya bukan seorang yang boleh duduk diam. There must be something for me to do.. Either it is about works or just a hobby..

I love sports.. In IPG i have my time in the evening to jog or walk around the campus. but life as a teacher is not like life in campus.. Time is something that you have to manage it wisely.. Or else you'll be in hot soup...

So, within a month after school holidays, I join a race. Bintulu 21KM Run.. I always been waiting for such events. Too bad, usually events like this will be held in Kuching or in Peninsular of Malaysia...

But this time, it was held in Bintulu.. so here I am...



My first run in Bintulu : 2 hours to complete the run


Seriously, it was fun and exciting. Having friends and running around.. EVenthough I guess more to jogging..Hahaha. My stamina is degrading since I've graduated from IPG..
The feeling. It's hard to explain... 

and after that I promise to myself. I'll join another run and try to improve my time..

And 2 months after, I join my second race... And guess what?




Second Run in Bintulu : 1 hour and 20 minutes...
 Senyuman kepuasan. I challenge myself.. and I did it. A new record for me...hahaha.. Even my lecturer told me i look so happy and enjoying my life...

InsyaAllah..





This is my friend. Thanks kak kafie for joining the race with me.

InsyaAllah.. looking forward for my next race this November... Cant wait..



p/s: May Allah grants speedy recovery and a good health for my lecturer...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku di sini..

Aku mula mencari titik mula. Aku mencari rahmat dan belas ehsan-Nya. Aku mencari kasih-Nya yang sempurna. Dan aku merasakan hati dan jiwa mula bersatu dengan diri yang hilang tadi, mulai tenteram.