Tuesday, July 31, 2012


Alhamdulillah

Saturday, July 28, 2012

:: ..::



Allah sentiasa menguji dalam apa jua keadaan.. 
Jadi, didiklah hati agar jadi kuat dan tabah..




p/s: hatiku rasa bersalah T_T

Tuesday, July 24, 2012

:: Being Thankful ::

A blind boy sat on the steps of a building with a hat by his feet. He held up a sign which said: “I am blind, please help.”

There were only a few coins in the hat. A man was walking by. He took a few coins from his pocket and dropped them into the hat. He then took the sign, turned it around, and wrote some words. He put the sign back so that everyone who walked by would see the new words. Soon the hat began to fill up. A lot more people were giving money to the blind boy. That afternoon the man who had changed the sign came to see how things were. The boy recognized his footsteps and asked, “Were you the one who changed my sign this morning? What did you write?”

The man said, “I only wrote the truth. I said what you said but in a different way. I wrote: “Today is a beautiful day but I cannot see it.”

Both signs told people that the boy was blind. But the first sign simply said the boy was blind. The second sign told people that they were so lucky that they were not blind.
Should we be surprised that the second sign was more effective?


Moral ♥: 
Be thankful for what you have…Be creative. Be innovative. Think differently and positively. 

:: Ramadhan ini buat diriku.. ::


Assalamualaikum w.b.t...

Alhamdulillah, sudah hari keempat berpuasa Ramadhan ini. Syukur sekali lagi kerana dikurniakan kesihatan yang sempurna olehNya untuk mengerjakan ibadah di bulan mulia ini. Berbicara tentang Ramadhan pasti tak lekang tentang waktu berbukanya. Nikmat.. Makan atau iftar dengan sahabat aka rumate saya tersayang. Kebetulan hari ini kelasnya bertugas.

Menjadi tradisi di kampus ni yang semua unit akan bergotong-royong untuk menyediakan juadah berbuka. tapi bukan itu saja. ada lagi tugas-tugas atau kerja-kerja lain yang perlu dilakukan. Masak bubur lambuk, moreh, buat air, mengemas. beli bahan pun ada ajk nye tau. :)  Kelas saya? sepatutnya petang selasa. tapi ada pertukaran sedikit.

Tempat iftar adalah di surau Al-Muttaqin. Menu berbuka adalah Ayam Goreng Halia dan Tomyam Ayam. Sedap sangat2.. mungkin sebab terlalu lapar. Pelajar yang nak berbuka di sini digalakkan datang awal untuk mengelakkan kesesakan ataupun tak jmpa tempat nnt. Bubur lambuk juga ada disediakan untuk semua. Semuanya dimasak oleh pelajar sendiri. dan semalam alhamdulillah semua lauk-pauk cukup untuk mengenyangkan perut. :) Terima kasih Math 1 dan terima kasih kamu. sebab sudah lama rasanya kita tak makan 'semesra' ini. Alhamdulillah, lauk-pauk semua cukup untuk semua yang berbuka di balai. siap dapat tapau tomyam lagi. hehe. suka pergi awal, lihat semangatnya diorang menyediakan juadah berbuka. kata orang, "Besar pahalanya bagi mereka yang sediakan juadah berbuka untuk yang berpuasa"

Oh ya, lupa nak cakap. disini juadah dihidangkan di dalam dulang. Makan beramai-ramai cukup membuatkan hati saya gembira dan bahagia. Makan bersama sahabat-sahabat tersayang membuatkan hati ini semakin mencintai agama Allah kerana kami berkumpul ini adalah keranaNya. Menunaikan kewajipan. :) Puasa Fardhu di bulan Ramadhan. Teringat juga masa sekolah dulu, ramai-ramai menunggu waktu berbuka di dalam surau. Kurma dan air mineral menjadi pengalas sementara kerana di sana kami solat maghrib berjemaah dan kemudian barulah menyerbu dewan makan. :) semua dah susun awal-awal lagi. Pkul 6 makanan diambil dan diletak diatas meja. Makan mengikut kelas atau homeroom. bergantung kepada aktiviti dan kelapangan. Kuih-kuih.air minuman. semua siap sedia. Kemudian naik ke surau di atas dewan makan.  COUNTDOWN WAKTU BERBUKA. :D
betapa eratnya ukhwah. dan alhamdulillah dapat lagi merasai nikmatnya puasa itu bersama kawan-kawan di sini.


ok. cukup sampai di sini. coretan di sini membuatkan hati rasa tenang sedikit :) . ada kelas lagi selepas ini. Nak siap-siap supaya tak terlewat.

Selamat berbuka ya nnt :) 
Berbuka setelah yakinnya masuk waktu maghrib ya.. :)

Monday, July 23, 2012

"Segmen : Jom Blogwalking Di Bulan Ramadhan"

Bulan Ramadhan ni suka jalan2.. Banyak tenaga kan? macam x puasa jea.. hehe itu kata kawan-kawan yang suka mengusik. Puasa bukan penghalang untuk kita kekal aktif. :)

hehe..sememangnya saya memang aktif. :p termasuklah aktif berjalan ke blog rakan blogger. tak kisah la sama ada baru atau lama.

terjumpa segmen ni. jom join di samping tambah kenalan blogger.

klik link bawah tu untuk join ^^


dan rakan blogger tercinta :




Segmen : Bloglist Ramadhan By Ain

Assalammualaikum semua. petang sebelum berbuka di kampus, jom join segmen ni..




Wednesday, July 18, 2012

:: untukkamu BFTJ ::

Assalamualaikum wbt temanku.. Lama sudah kita tak berbual. Dengan kekangan masa.dan juga pelbagai kerja yang masing-masing perlu lunaskan.. jadi saya coretkan di sini. apa yang dibualkan agar kalau kamu terbaca nanti mungkin kita boleh berbual perkara yang sebenar. :) Girl to girl conversation perhaps..:D

Tahniah sebab saya sentiasa kagum lihat kamu bekerja dan menguruskan segalanya. akui memang ada tekanan di mana-mana tapi macam biasa. Kamu lebih mengetahuinya.

Maafla sebab bila kamu susah, mungkin saya tak dapat bantu apa-apa
tapi saya boleh pinjamkan telinga saya untuk mendengar luahan awak

tatkala kamu resah dan sedih, maaf sata tak mampu untuk tenangkan kamu.
tapi saya boleh pinjamkan hati saya untuk mendengar luahan kamu. 

Disaat kamu lagi sendiri, sepi... saya memang tak mampu untuk ada disebelah kamu..
tapi saya akan cuba luangkan masa biarpun sedikit untuk menemani kamu... berbual atau sms :D

Pertemuan kita berdua ini juga bukan kehendak saya..
apa yang berlaku ini bukan kemahuan saya
tapi segalanya atas kuasa dan takdir dariNya..
yang mungkin ada perancangan yang indah di sebaliknya....
Kita diuji dengan pelbagai perkara tetapi saya bukan Tuhan yang mempunyai segala kuasa ditangan untuk memilih yang mana suka yang mana tidak...
Tetapi saya akan berusaha untuk selalu ada di saat kamu kesulitan... walau mungkin saya tak mampu selesaikan masalah kamu dan kekadang menjadi penambah kepadanya..Maafkan saya..

Tapi saya nak sentiasa ada untuk kamu dalam apa jua keadaan disaat kamu memerlukan saya. ♥ 

maafkan saya ats segala tingkah laku yang 'kurang enak' buat kamu.~~

Dugaan dan ujian sebenarnya adalah lakaran yang mewarnai hidup~

Tuesday, July 17, 2012

:: bila dengan mata hati ::

Assalammuailaikum wbt

kebelakangan ini hati rasa tak berapa tenang. Ya Allah ampunkanlah dosaku..kenapa la hati ni sgt kuat mengatakan bahawa mungkin ada sekeping hati hati manusia ciptaan ilahi yang telah aku sakiti.. siapa? atau ini hanya perasaanku...



kadang-kadang saya rasa takut sangat, gementar, fikir apa jawapan yang saya nak beri bila di akhirat nanti..

Allah persoalkan saya, apakah yang dah saya buat untuk ajak kawan-kawan ke arah kebaikan.. apakah yang telah saya bantu untuk bawa mereka dekat kepadaNya...

saya takut.

ada satu ayat dalam Al-Quran

"pada hari itu, sahabat-sahabat karib: sesetengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan taqwa (iman dan amal soleh)"
(az-zukhruf 43:67)

saya takut di dunia ini kita rapat tapi di sana nanti kita bermusuhan..
dimanakah kita nt?

:: Pesanan ::

Pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah SAW) kepada anaknya:

“Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut:

1 - Pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

2 – Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungka n (menyebutnya) .

3 – Pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukkan dirimu ia suka menutupinya.

4 – Pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

5 – Pilihlah sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.




:: AEN ::

Assalammualaikum wbt..

memandangkan tiada aktiviti dan kerja tambahan jadi petang ini belajar untuk mendengar. mendengar kepada alam. dan meluangkan sedikit masa untuk bermuhasabah..

diakui beberapa hari yang lepas, keadaan tidak berapa terurus memandangkan jadual yang sangat sibuk dengan aktiviti yang memaksa segala tenaga dan kudrat digunakan. Rehat. itu yang perlu. curi-curi masa untuk men'recharge' smula bekalan. :)

pernah tak dengar atau mengatakan " setiap yang berlaku itu ada hikmahnya" ? nescaya ada. paling tidak sekali dua.

 nak dicoretkan di sini..4 hari yang lepas, seorang sahabat lama menelefon. rindu. kerana sangat lama kami tak berjumpa. bila diceritakan masalahnya.mendengar tangisannya. saya terkedu. tak tahu apa yang patut dikatakan kerana belum mempunyai pengalaman atau diberi ujian sebegitu.  mashaAllah. baru tau bahawa ceteknya ilmu dan pengalaman diri.

lantas secara spontannya saya mengatakan ayat ajaib ini
" Bersabarlah, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya"

hatinya tenang. Alhamdulillah.. :) InsyaAllah..saya membantu selagi terdaya.


[sahabat adalah segalanya bagiku .lagipun apa gunanya sahabat kan?]
__________________________________________________

sahabatku sayang,

Allah sebenarnya Maha Pemurah, Maha Penyayang, Maha Adil, Maha Mengetahui..

Allah uji kita dengan sumthin yang sangat kita sayang. meskipun kita yakin dan sayang sesungguh hati kita akan sesuatu yang dikatakan terbaik untuk kita tetapi kita tak tahu bagaimana yang sebenarnya. jika tanggapan kita tersalah Allah selamatkan kita... kita diberi cubaan dengan kehilangan. Dia sayangkan kita awak.. sangat2..tak mungkin ada sesiapapun yang dapat menandingiNya.. bersabarlah :)

kekadang Allah uji kita dengan sebuah impian yang amat kita harapkan, berlinang air mata saat impian tu kecundang. Berbaik sangka lah kepadaNya kerana Allah itu Maha Mengetahui.

Ujian yang kita hadapi tak sama. ada diuji dari sudut kesihatan. ada yang diuji dengan kehilangan dan ada yang diuji dengan perasaan. Ya. Ujian itu ada. sebab kita kan hamba padaNya yang Esa. saya juga akan hadapi ujian yang sama seperti ini. Sesungguhnya yakinlah bahawa Dia pemberi segalanya kerana segalanya adalah kepunyaanNya..

Percayalah. berbaik sangkalah. saat ditariknya apa yang ada, Dia sebenarnya sedang mengaturkan untukmu sesuatu yang lebih berharga. Bak kata Rny. "Jangan bersedih, dunia ini tak selayaknya ditangisi" manusia datang dan pergi. Dekatkan diri padaNya yang selalu saja temani kita meskipun kekadang kita selalu saja lupa dan leka. Manusia bila kita buat salah dan minta maaf kemudian kita terulang balik perbuatan tu dan minta maaf kembali, mereka akan marah tapi Allah, biarkan pun kita buat salah, mohon ampun dan terbuat kesalahan kembali Dia tak pernah marah.. Jadi sabarlah ea. sama-sama kita selesaikan masalah ni. Jangan berputus asa. saya janji akan kuat dan awak pun kena janji dengan saya akan kuat.... k. janji. ^_^

senyumlah selalu.. La Tahzan. dan last saya nak gtau awak saya selalu berpegang
 " he who has no one has Allah and he who has Allah has everything.".. 

sayang kamu selalu sahabatku

lots of xoxo,
hana






p/s: andai awak baca post ni, hubungi saya. maaf sebab ini sahaja caranya ...






:: Wanita::


“YA.
Silapnya seorang wanita ialah,
Bila dia percaya, maka dia terlalu percaya.
Bila dia menyayangi, maka dia menyayangi sepenuh hati.
Bila dia memberi, maka dia berikan segala-galanya.

Kerana itulah,
Bila berhadapan dengan seorang lelaki,
Wanita perlu lebih berhati-hati.

Janji manis dibibir itu,
Mungkin menjadi sembilu yang akan menghiris hati bertahun lamanya.
Impian dan harapan indah itu,
Mungkin menjadi selumbar yang melukakan.

Makanya,
Selagi belum pasti, jangan memberi sepenuh hati.
Selagi belum memiliki dan dimiliki secara halal dan sah,
Jangan memberi segala-galanya.

Bila kita terlalu mudah memberi,
Maka kelak nanti kita akan sangat sukar melepas pergi.


p/s : buatlah pilihan yang terbaik. tatkala jika rasa diri banyak digerak ke arah yang tidak sepatutnya, beristighfarlah dan kembalilah kepada mencari cintaNya bukannya cinta manusia semata-mata. Moga Allah sentiasa merahmati mereka yang berusaha mencari cinta keredhaanNya..


Sunday, July 15, 2012


saya? dia? Aku? Kamu?

:: bercakap tentang itu ini ::

Assalamualaikum wbt..

lama rasanya tak menjenguk untuk update blog. jadual agak padat kebelakangan ni. Pelbagai perkara yang dirancang ada juga yang terbabas gara-gara aktiviti yang memenuhi ruang kalendar...

Alhamdulillah. walau sesibuk manapun masih lagi diri ini diberikan nikmat kesihatan oleh Allah S.W.T.  Stamina dan daya tahan masih lagi utuh. diharapkan diri tidak lalai dengan nikmat yang dikecapi ini...

bercakap tentang hidup dan dunia memang tak kan pernah habis. sebagai student, kita tak kan pernah lari daripada menghadapi masalah. betul x? tak kira lah apa pun paling tidak pasti ada sekelumit masalah yang kita hadapi. nak menghadapinya? Bukannya mudah nak mudah dan bukannya susah nak susah. Semuanya bergantung kepada hati dan ketekalan yang ada dalam diri kita dan juga atas kebesaran dan KekuasaanNya..

sangat mengagumi insan-insan cemerlang yang dirundung pelbagai masalah tetapi senyuman tidak pernah lekang di bibir mereka. :) Sangat mengagumi mereka yang terpaksa melakukan pengorbanan dan penat lelah kerana Allah. jarang-jarang dijumpai.

 kata seorang teman,
Allah menduga kita sebab Dia sayangkan kita. Allah nak kita rapat denganNya..

yup.setuju. kekadang bila manusia diberikan kesenangan selalu sahaja lalai dan alpa. ada yang terus hanyut dibuat kelalaian sehingga terpesong daripada matlamat sebenar sebagai hambaNya... Nauzubillah.. mga tidak tergolong dalam golongan ini..

Menunggu untuk dihanyutkan~ credit to Pijie


Bagiku sebenarnya hidup tidak akan pernah berakhir apatah lagi andainya kita melarikan diri daripada masalah. Tidak akan pernah selesai dengan melupakannya...bagi yang sedang menghadapi masalah teruskanlah langkahmu, dalam menuju dan menghadapi kenyataan. jalan keluarnya ada cuma sabar itu perlu. Memang agak pahit dan sukar untuk menerima kenyataan tetapi percayalah akan takdir dan ketentuanNya..



Pergilah Menghadapinya Dengan Senyuman

Jom Cari Redha Ilahi! :)

Thursday, July 12, 2012

Wednesday, July 11, 2012

:: Erk..::

Apakah perasaan anda bila abah anda berkata :

"Wahai puteriku,

Lelaki yang baik dan soleh akan datang kepadamu, dengan segala kerendahan hati, memohon kemaafan, menawarkan kepadamu hubungan yang halal dan terhormat. Dia akan datang meminang dan mengahwinimu."


terkedu? Gembira? Terkejut? Bahagia kerana mendapat lampu hijau? mesti ramai yang pening kepala. serba salah. bingung. kerana langsung tak mengenali lelaki itu. apatah lagi jika diri ini sudah ada yang berkenan di hati. semestinya perasaan serba salah akan bermain-main di kotak pemikiran...


walau apapun lega kerana ini hanyalah mimpi.. hehehe

*maaf kerana mencoretkan ini. namun diharapkan ada yang dapat memahami isi yang tersirat di sini

Monday, July 2, 2012

:: I'm SORRY ::

in schools, we have to learn so that we could be tested...
and most students are not so happy with it :(
but some are successful because of extrinsic motivation...

in life, we have to be 'tested' so that we could 'learn'...
and only true believers are sincerely happy with it :)
as they have a very good source of intrinsic motivation...

MasyaAllah, what a beautiful concept of learning The Lord 'teaches' us...
everyday...in every single moment of our life :)
 and still we were given test of friendship, family, relationship, and many more..
some day you're having problems and out of sudden you're having a fight with your besties. its hard right??
It seems to be a real pain that we need to endure.
and this is actually a test that He gave us for us to actually 'learn' from it..

I'm SORRY
 

:: The Sun The Clouds ::

This is a story that i make for a friend of mine. To create a smile on her face and hopefully, it creates a rainbow to colour her days.

                **************************************************************************

Once upon a time, clouds and sun were best friends. They were always together. When there is Sun, there is also clouds. They never get separated. When sun in, clouds also in and accompanying the sun. When sun out, clouds also went out. but sometimes in the night, clouds went out to see the sun as it miss the sun so much eventhough they just get separated in seconds. clouds cant wait till tomorrow as its love to the sun is undeniable. Hard to tell by words or action.

one day, the sun and the clouds were fighting against who is the most important over all. In that fight, the sun was hurt by the clouds words as clouds said that without it people get no shelter from the heat of the sun, so itis more important. The sun didnt said anything to reply back. It was not in the mood of fighting against a small things. Besides, it used to tell the clouds about its action before.  But clouds not listen to any. Actually there are few things that the sun used to say, the clouds still remember about it but it never show it. It just let the word passed.

Since the fight, sun decided to give a lessons to clouds. The sun ignored the clouds when it comes in sunny day. Went in and out by not even saying a hi or bye.It does not reply to any clouds' questions. Then one day it disappeared. It is the clouds who at the end have been realize that there are problems among them that need to be solved. But clouds does not know how to do it. It forgot about the sun word and keeps wondering why sun run away from it and did not reply to any conversation. Then it decided to give the sun time as it thinks that maybe the sun has its own personal problems and need some time and space. In clouds heart, it wants to help the sun. But, it afraid that this only will cause the sun get away from it. Clouds really hate that. Clouds hate when they were always fighting. Clouds really miss their times together. Because that was the time where people love them as days are not too hot and not too cold.

Because of afraid losing the sun, the clouds cries. it cried night and days waiting for the sun. it miss the sun so much. the laugh, the voice, the screams and shout of joy, the jokes, clouds miss everything that they have been through together. When cloud remember their memories back, it smiles. And after that it cried again. Then one day, when clouds were crying , it heard a voice asking. The voice that it logged to hear from.

sun : why are you crying clouds?
clouds : just nothing (while shedding its tears)

sun: then why days are wet?, people now are running to find shelters, umbrellas.
clouds : they were running as they afraid of getting wet. it never stops raining.

sun: why it never stops raining ?
clouds : as i were crying.

sun : why you were crying?
clouds: actually i cried because i'd done something wrong. I hurt a friends feelings.

----- both silent ------
clouds : sun!
sun : yes clouds.

clouds : why you were away for so long?
sun : hurm, (not replying)

clouds : are you mad at me?
sun : No.

clouds : then why you were away?
sun : it is because I love you so much. I want you to learn to be independent. To take care of yourself first then others.

clouds : urm..... but....urm...
sun : i hope you get that. I just want to see you happy and healthy.

clouds : Owh, thank you. But i am not happy now.
sun : why?

clouds : as i lost a part of myself and my life.
sun : hah?

clouds : yup, you are my life. When you were away , there is a hole left in my heart. Yes, you are a part of me. when you were not here. i felt incomplete. When i'm with you, i be me. Myself. Thats my happiest things ever. Our times make me happy and strong. You are the reason why i am still here. Waiting.

Sun : ---- silent ----

Clouds : can we get back together? like we used to do before? i miss that.
sun : owh, ok. I also want that but it is hard to be told.

Clouds : Lets get back together.
Sun : yup, lets do it now.

When the sun and the clouds were back together, that evening there is the most beautiful rainbows that ever been created. It coloured the day and people were amazed with the beauty. The beauty is about the powerfulness friendship between the sun and the clouds. For being patience and understanding one another.

                 ***************************** THE END *******************************

p/s : dear friend, i know what you did is for my own goodness. but if i can asked, i'll asked for your friendship and for you to be yourself. Because that is the time where i be myself and take care of my life and health. As i dont want to let you down with me. With this i want to apolgy for what i've done or hurting you. Maybe i dont realize that. Hope you forgive me. And we still friends.Not every man and woman are perfect.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku di sini..

Aku mula mencari titik mula. Aku mencari rahmat dan belas ehsan-Nya. Aku mencari kasih-Nya yang sempurna. Dan aku merasakan hati dan jiwa mula bersatu dengan diri yang hilang tadi, mulai tenteram.