Saturday, June 30, 2012

:: T_T ::

Betul ke kata hati? hati ni ni sgt kuat berbicara sendirian,,cepat membuat andaian, menghuraikan pandangan, tidak lupa mengingat dan memuji keesaan Allah swt.. 

 Ya Allah ampunkanlah dosaku..kenapa la hati ni sgt kuat mengatakan bahawa mungkin ada sekeping hati hati manusia ciptaan ilahi yang telah aku sakiti..tapi siapa? ibu bapa? adik-beradik? kawan? atau hanya prasangka diri?

Saturday, June 16, 2012

:: A safe journey ::



Ya Allah, Kau peliharakanlah perjalanan kami semua kerana sesungguhnya kami ingin mendapatkan ilmu.. Kau peliharakanlah jua keselamatan sahabatku semoga selamat perjalanan pulang ke tempat pengajian masing2..







sejujurnya, rasa berat jea nak balik. Especially when i was told about it this evening. Speechless and i dont feel my legs. [sedey] :(


Ya Allah, only You know what the best for me. :) I leave everything up to you. I believe in You and faith. There's always a reason and hikmah. :)

I try to fight with it and I WILL KEEP ON FIGHTING because i want to keep the bond tight and the relationship forever..till the Jannah




"Kalau Syaitan tak pernah putus asa nak campak kita ke dalam neraka, kenapa kita boleh putus asa untuk mengejar Syurga?"

Thursday, June 14, 2012

:: T_T ::

Tetap TERTAWA walau sebenarnya aku ingin MENANGIS..
Tetap TERSENYUM walau sebenarnya aku KECEWA..



Tetap KUAT walau sebenarnya aku sudah TAK SANGGUP lagi..



Tetap SEMANGAT walau aku TERTEKAN oleh masalah..
Dan yang terpenting tetap SABAR dan memandang segalanya baik saja



walau sebenarnya hatiku LEMAH dan sedang TERLUKA...~~



Ya Allah, Kuatkanlah diri ku dalam menghadapi segalanya...


p/s : maaf la kalau doodle ni xmenarik. baru berjinak2.. :)

:: Hadith Riwayat Al-Bukhari ::




"Ya Allah!
Sesungguhnya Engkau adalah Tuhanku;
tiada Tuhan yang berhak disembah, selain Engkau.
Engkau telah menciptakan diriku;
aku adalah hambaMu dan telah berjanji untuk mentaatiMu sebatas kemampuanku.
Aku berlindung kepada Engkau dari keburukan hal yang telah ku lakukan.
Aku mengakui semua nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku,
Dan aku mengakui pula dosa-dosa yang telah ku lakukan.
Oleh kerana itu,
Ampunilah aku, Ya Allah...
Sesungguhnya tiada yang dapat mengampuni dosa-dosa,
selain Engkau..."

:: The Whole New Part ::

Life is an experience,
perhaps the process is more important than the result
not how to archieve the purpose, to love as love, to be friend to someone else

in my world, love is pure like a snow...
while i get through into the cold of the snow, i found you. someone that i used to called my best friend.
yup.. it is a meet. A very difficult meet.

to meet a right person at the right time..
and when you meet a wrong person at the wrong time, it is a heartbreaking...
yup.. a heartbreaking when during the process you only meet people who can only sigh..
and when you already meet the right one, you started to feel the love..
but they never reply..
instead they betrayed it..

And ....
you were never give up in giving love to others.
You always said that "giving make me living". and yes. I take that.
and now, in every hearts of your friends, especialy mine there is you..
Live. FOREVER.

Before we meet, i was a girl who like the blossom on the cement,
open to appear and disappear in the breeze, lonesome forest,..
without no one noticing it.
sat there all alone by myself.
waiting for someone to love me and appreciate my beauty...

And when we're friends.. you give me the shine of happiness,
and i, is a girl who own the most beautiful smile in the world.. ;)
And now, i am the "flower of happiness"
who spread the scent to others...
who make others happy by seing it live and grew brightly...

I just want to be like you..
Never shows your sorrow even when you were really sad,
Never shows a dim mood, when you're down or mad..
But seriously, it is tough to be someone like you..
You're a STRONG person my friend...
I'm not strong enough.. but i really want to..
To make my best friends now,
smiling and happy by just being themselves when with me...
I dont want  actors or actresses..
i just want somebody who i can called a friend..
someone for me to be the real me....
just like when i'm with you..
to share everything without being afraid of hurting others feelings...

And...
You give me love for me being myself..
you never show the love. but i know. as your every action shows it.
I'm glad i'm having you as my friend, my best friend and having u as my family..

may Allah grant you wish peace and happiness till we meet in the jannah.......


Appreciate the one that you love before they leave you. Once a friend is always a friend.. and when you feel lonely and there's no one to turn to, always remember that you always your truly best friend, ALLAH, He'll listen to you and love you.

_________________THE________________END___________________

Friends Forever

Wednesday, June 13, 2012

..:: Life is a Journey ::


I’m trying my Best
I don’t want to Fail
Life is a test
My Boat sets to Sail.....

I see Everyday
My life as a Journey
I hope and I Pray
Heaven to be my Gateway

Money and Accessory is just Material
Only an Illusion
This world nothing but Unreal

We live and we Die
Then we live once Again
This world we live In
We suffer much Pain

But the promise is Clear
The promise of Jannah
We aim for it
and that’ll be Greater



He is the Supreme
& Created You & Me
He is Magnificent
& we should worship Thee

He showers His Blessing
For that we should be Grateful
He gives us More
God is all Powerful

To Him we turn To
For Him we Sacrifice
He will reward Us
That will be Nice

I continue my Journey
Through difficult Situation
Inshaa-Allah I’m Successful
Until I reach my Destination

I look forward to meet Him
I long for that Day
For Heaven I will aim For
For Eternity I shall Stay

But for now I must
Continue to Strive
Through Patience and Prayer
Whilst I’m still Alive

So come Brothers and Sisters
Lets help one Another
Your chosen as Muslims
Your reward is in Hereafter

War will Increase
Until you love your Neighbour
Hatred will Decrease
Once you seek Allah’s Favour

He truly Loves Us
Do not Anger Him
The Enemy will Whisper
Do not give In

Stop what your Doing
And reflect on your Life
Why are you Here?
Why all this Strife?

So you go on a Journey
You sail on a boat
Then a wave suddenly hits You
But amazingly you’re Afloat

That is a wakeup Call
That is a Sign
That is Allah
A True Divine

You continue with your Life
And Allah Tests You
The time will Come
If only you had a Clue?

You take a Path
But where-ever you May Be
There is No escape
& Allah can See

How will you Answer
How will you Do?
What will be Destined?
If only you Knew

Give up these temptations
Seek for Repentance
The Enemy Will Seek You
His will be the Sentence.....

This world will Perish
This world will End
Time is an essence
How will you Spend?

Choose the right Path
And control your Desire
The Enemy will Deceive You
Which is The Ultimate Liar

Allah created us for a Specific Purpose....
....To worship Him only an absolute Decree!
 


So seek the Truth and InsyaAllah…..
You shall be Free....

Monday, June 11, 2012

:: ^^ ::

Alhamdulillah. setiap penantian yang sabar itu Dia kurniakan nikmat untukmu.. 
Tahniah kerana menjadi hambaNya yang tabah dan bersabar..~ Teruskan usaha :)

:: Hanee ::

Miss carrying her around. :)

:: Bagaimana Mengenal Bakal Suami? ::


" Kalau bercouple hanya kerana nak kenal dahulu sebelum nikah, tak perlu. buang masa saja. Lebih baik kahwin terus." :)  ~ Fatimah Syarha

Kenal dirinya yang sebenar kerana diri yang sebenar akan terpancar selepas nikah. Masa bercouple, itu hanya lakonan semata-mata...

Menurut pepatah Arab [terjemahan] :
 "Setiap yang bertunang atau perasaan sebelum bernikah, mereka sedang berdusta"

Nak tahu lebih lanjut....?
Jom tonton sni..

CAFE CINTA- Fatimah Syarha "Cara Seorang Muslimah Mengenali Bakal Suami"




:: And you're leaving so soon ::

Every time I close my eyes I see you in front of me
I still can hear your voice calling out my name
And I remember all the stories you told me
I miss the time you were around

But I’m so grateful for every moment I spent with you
‘Cause I know life won’t last forever

You went so soon, so soon
You left so soon, so soon
I have to move on ’cause I know it’s been too long
I’ve got to stop the tears, keep my faith and be strong
I’ll try to take it all, even though it’s so hard
I see you in my dreams but when I wake up you are gone
Gone so soon

Night and day, I still feel you are close to me
And I remember you in every prayer that I make
Every single day may you be shaded by His mercy
But life is not the same, and it will never be the same
But I’m so thankful for every memory I shared with you
‘Cause I know this life is not forever

There were days when I had no strength to go on
I felt so weak and I just couldn’t help asking: “Why?”
But I got through all the pain when I truly accepted
That to God we all belong, and to Him we’ll return..

Inilah dia Lelaki Maskulin Beriman



 

Aku kagum melihat seorang jejaka,
Tampannya sukar diterjemah,
Bukan dari paras rupa tapi pada akhlaknya..


Pabila AZAN dengar ditelinga,
Dialah orang pertama menujunya,
Bukan kerna SUKA SUKA tapi untuk menunaikan seruannya….
apatah lagi dia tidak seperti lelaki lain yangberbuat kerana mengambil hati kekasih hati..

Dia sabar bila ditimpa MUSIBAH,

Ujian dan dugaan..
Membuatkan IMANnya makin BERTAMBAH,

Dia lebih TAWAKAL dan juga REDHA bila USAHA telah dilakukanya…
Muamalatnya amat TERJAGA,
Pergaulan lelaki dan wanita amat DIAMBIL kira,
Kerna takut ALLAH akan menjadi MURKA dirinya juga yang kecewa..

Ilmu yang ada diKONGSIkannya,
Buat amalan manusia dan juga DIRInya,

Senyum tidak penah lekang DIMUKA apabila DAKWAH disampaikannya..

Apabila bertembung dengan MUSLIMAH,
Pasti PANDANGANnya turun ke BAWAH, bercakap hanya apabila perlu..
namun selalunya dia menggunakan perantara..

Bukan JIJIK atau apa cuma MENJAGA iman di DADA

Ibu dan Ayah diHORMATInya,
Tanda SAYANG dan juga CINTA,
Bukan kerana TERPAKSA tapi untuk mendapat REDHA TUHANnya..


_________________________________________________________________

dalam hati saya percaya bahawa masih ada lelaki seperti ini cuma persisnya sukar nak ditemui. Dan kekadang seseorang itu mampu berubah setelah menerima petunjuk dan hidayah daripada Ilahi. Dan saya telah melihat sendiri di mana seorang lelaki yang dahulunya 'kasanova' telah insaf dan menjadi seorang 'young da'ie' ..itulah panggilan teman2 yang lain. Ramai yang terkejut . ramai juga yang bersyukur kerana akhirnya dia telah mendapat hidayah itu. Ada juga yang terharu sehingga menitiskan air mata. ingat lagi ustazah Niza menitis air mata bila kami semua berjumpa dengan ustazah.:)

Berubah sepenuhnya. Dahulu selalu sahaj dia memberitahu gosip2, mesej itu, mesej ini tapi selepas itu dia sering memberikan kata nasihat dan tazkirah yang berguna. Apabila dirundung masalah, ada saja nasihat yang diberikan.

sungguh banyak hati yang tertarik dengan perwatakan barunya. Masih lagi senyuman yang sama, Peramah. namun caranya berbeza. :) tak putus-putus kata semangat diberikan. :) Peluk Islam. Bawa Islam. 

 " Kita hidup ni tak lama. kena berdakwah dan bangunkan Islam. Peluk Islam. Bawa Islam dalam hidup kita. Cintakan Rasulullah semaksima. bru gempak dunia ni!! " 

Itulah kata-kata yang diungkapkan pada saat terakhir kami bertemu masa reunion. Semua tertawa. Mana taknye, "jiwa itu " msih ada...










Wednesday, June 6, 2012

A little things to share.

http://sabaritucantik.blogspot.com/2012/02/blog-post.html

:: sis Lyn ::

Selamat pagi semua. Selesai sudah mengemas,siram pokok, sapu laman. Selepas itu mengemas kotak email pula. And guess what i just realized i got email from sis Lyn. Lama tak dengar cerita since we all last met after got the SPM result.

this is the content of it. [i post on what i think can be shared]
_______________________________________________________________



Melakukan maksiat memang mengasyikkan,
kedurhakaan terlihat cantik dan mempesonakan,
lantaran syaitan menghiasinya dengan keindahan yang palsu, tidak berkekalan
justeru, berSABARlah pada menjauhi maksiat…
dan berSYUKURlah, kerana imanmu menjadi penyelamat dengan rasa malu pada-NYA.

Melaksanakan ketaatan selalu terasa berat,
ibadah bagai beban,
memelihara kesolehahan bagai mengurung , menyekat dan menyesakkan…
justeru, berSABARlah pada melakukan ketaatan…
dan berSYUKURlah, kerana imanmu membangkitkan kesedaran bahawa ALLAH itu amat dekat.

Dan, berSYUKURlah kerana ALLAH terus mendatangkan ujian cinta-NYA..
yang dengannya kita tahu bahawa kita masih memerlukan DIA
dengan berSABAR untuk meneruskan kelangsungan hidup di dunia....
tetapi, kasihanilah diri sendiri andai merasa setiap impian, hajat dan doa telah dikabulkan...
kerana bimbang, ia hanya habuan di dunia semata,
tanpa sedikit pun yang tersisa untuk kelangsungan hidup di akhirat sana.......

Umpama dua cengkerang tiram yang melindungi sebiji mutiara bergemerlapan...
begitulah SABAR dan SYUKUR…..
keduanya adalah cengkerang yang melindungi jiwamu..
agar gemerlap taqwanya mampu menjulang dirimu ke sisi Yang Maha Esa....

Mencari dan terus mencari cinta ILAHI. dan kamu berdua pasti menjumpainya. dan dengan cinta kepadaNya, moga dapat merasa nasi minyak nanti. :p

Jumpa lagi, InsyaALLAH.

______________________________________________________

Siyesly, saya rindu akak. nanti bila balik Malaysia don't forget to contact me. lots to be tell you. ;D

and about the nasi minyak, come to Terengganu, i buy it for you. ;p

:: sekian lama ::


malam ni sukar melelapkan mata..jadi mengemas. yup. pkul 2pagi masih lagi mengemas. Terjumpa buku yang mencatatkan segala email/chatting di ym dan mne lagi tak ingat sudah.

and yes, when i read back the old conversation.. i jusr realize that u have asked many times for me to make a du'a for you. And i did. but i never thought that you're leaving.. without saying farewell.

I never regret that you're leaving. I know He loves you more than I did. And I am glad about it.  And now I kept praying for you. Always. and always in my du'a.

It is true of a saying, " A good best friend is when you remember him/her, they remind you of Allah".

Thank you for being the one. ;)








p/s : maaf entry agak sedikit beremosi

Tuesday, June 5, 2012

:: Berkasih sayang ::


Assalamualaikum wbt..

Its June already!! Cepat jea kan masa berlalu. cuti hanya berbaki lebih kurang seminggu jea agi. tak  nak balik boley? hehe.. lebih suka duduk di rumah. tapi kan rindu pula sahabat dan teman-teman di sana.

IPGKDRI. Tema untuk bulan Jun da kluar poster. Dipost oleh saudara YDP sendiri. ;D cantek.


berkasih sayang adalah fitrah sentiap insan. ingin disayangi dan menyayangi juga saling tak tumpah dalam kehidupan kita sebagai seorang insan apatah lagi sebagai seorang remaja.

Sebagai anak, kita perlulah menyayangi kedua ibu bapa kita....
kerana tanpa mereka siapalah kita. ^^

Sebagai murid, kita perlulah menyayangi guru-guru/pensyarah/profesor/pendidik kita...
kerana tanpa mereka tidak mungkin kita tidak mengecapi ilmu sekarang

Sebagai sahabat, kita perlulah menyayangi teman yang sentiasa bersama kita ...
sayangi dan hargai mereka kerana mereka itulah penyeri kebahagian hidup di kampus

Sebagai seorang insan, kita perlulah menyayangi yang lain...
membuat kebaikan dan menghulurkan bantuan untuk meringankan beban. Haiwan juga makhluk Allah. sayangilah haiwan

Sebagai umat Nabi Muhammad S.A.W, kita perlulah menunjukkan kasih sayang kepada baginda dengan selalu berselawat kepadanya.
kerana di sana nanti baginda akan memberikan syafaat kepada kita..

Sebagai hamba Allah, kita haruslah memberi sepenuh kasih sayang dan taat setia kepadaNya
kerana Dialah yang menjadikan kita pada hari ini untuk berkhidmat sebagai khalifahNya di muka bumi ini. Teruskan perjuanganmu pada jalan yang diredhaiNya.




Nilai kasih sayang itu terlalu luas skopnya. walauapapun jangan kita terlalu menyayangi sesuatu kerana yang berhak adalah Allah SWT....




I.LOVE.ALLAH.AND.MUHAMMAD S.A.W


p/s : berkasih sayang tak semestinya untuk lelaki dan perempuan.

Monday, June 4, 2012

:: housewife ;) ::

Assalamualaikum wbt.

da solat? Alhamdulillah. bagusla. ;)

hari ini keadaan macam biasa. Takde aktiviti khas memandangkan kena tunggu bagi sihat sket badan ni.
tapi syukur juga sebab masih lagi ada daya nak menunaikan kewajipan kepadaNya dan kepada famili memandangkan ibu saya tiada di rumah sebab temankan anak muridnya ke BUkit Tinggi. saya? tinggal di rumah. jaga adik yang SPM tahun ni.

siyesly, tak sangka begitu penat dan susahnya untuk menjadi seorang suri rumah sepenuh masa. kekadang time tengah buat kerja tu terpikir juga. Every Mom is SuperWoman. sebabnya they go to work, and at home they 'work' to feed us, pampered us, care for us..but we.. i mean i. i dont have anything to think about of working to earn money, i dont  have to cook, i dont have to do everything, what is important now is study.STUDY. STUDY. Be a Great Teacher and accomplished their wishes [parents].

they never asked me to go out there to find work, but the asked us to study hard to get excellent result and be a great teacher brings up the youth of the nation. Alhamdulillah. i am grateful for having them near by me. InsyaAllah, i'll try my best.

but sometimes it seems so hard for us as their kids to help them or listened to them...

 have you heard, saw or experienced this kind of feelings when you mom asked your to pick up the clothes...

ironed their shirts/clothes/baju kurung....

help your little sister/brother with their schoolwork...

swept the floor...

do the laundry....


if you realized, this is only a few of their 'real job' towards us. i guess its only 0.01% out of it.

tapi itu la. yang sikit pun kekadang susah kita nak buat apatah lagi kalau diberi banyak. rasanya ada juga yang melenting. nauzubillah...ingatlah tak rugi kita berbudi kepada kedua ibu bapa. jadi tak salah rasanya dalam kita sedang sibuk buat eseimen/ studi untuk final exam kita take five dan tolong mak ayah dalam kerja rumah. tak perlu buat semua. cam pelik pula kuwt kalau tiba-tiba anak mak ni rajin sangat la..*buang tabiat ke ape? ;P hehe..

tolong mana yang mampu. ringankan sedikit beban. lagipun "Hulurkan tangan, ringankan beban" tak gitu??


jadi manfaatkan masa yang kita ada bersama mereka sebaiknya....






Sunday, June 3, 2012

:: funny ::


Assalammualaikum wbt.

someway somehow i felt it is better to express what you want to say in english cause it simple and precise..

so..here are few things that show its precision..

the beauty is depend on the eyes of the beholder..


Funny how long a couple of hours spent at the Masjid are,
but how short they are when watching a movie.

Funny how a twenty-pound note looks so big when you take it to the Masjid,
but so small when you take it to the market.

Funny how long it takes to do Zikr for an hour,
but how quickly a team plays 90 minutes of football.

Funny how we can't think of anything to say when we pray,
but dont have difficulty thinking of things to talk about to a friend.

Funny how we get thrilled when a football game goes on into extra time,
but we complain when Tarawikh, during Ramadhan, is extended more than the regular time.

Funny how hard it is to read a chapter of the Qur'an,
but how easy it is to read a 100 pages of the best selling novel.

Funny how we believe what the newspapers say,
but question what the Qur'an says.

Funny how people want to get front seats at any game or concert,
but rush to get a back row at Mosque so they can exit out fast.

Funny how we need 2 or 3 weeks advance notice to fit a Mosque event into our schedule,
but can adjust our schedule for other events at the last moment.

Funny how you can spread a thousand 'Jokes' through e-mail and they spread like wildfire,
but when you start sending messages regarding Allah Ta'ala, people think twice about sharing it.

Funny how everyone wants to go Heaven,
but fail to make the least effort to achieve it.

"Funny isn't it...?"


_______________________________________________________________________________

so, think about it and have a reflection in ourselves because sometimes we just miss the points.. what a loss if we just let good things passed.


Friday, June 1, 2012

:: Believe ::

there's always a right time for everything...
and the right time is in the hands of God..
He decides, we implement according to His will...
So just believe in Him :)
 
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku di sini..

Aku mula mencari titik mula. Aku mencari rahmat dan belas ehsan-Nya. Aku mencari kasih-Nya yang sempurna. Dan aku merasakan hati dan jiwa mula bersatu dengan diri yang hilang tadi, mulai tenteram.