Wednesday, September 21, 2016

Tahniah!!! I love you

Alhamdulillah...
Loceng sekolah berbunyi. Tepat jam 5 petang.


Maka,  berakhirlah exam bagi murid tahap 1. Bagi guru-guru pula bermulalah sesi senaman jari jemari menanda kertas exam murid. Chaiyok2 Cikgu Hana. Bertabahlah..

Semalam selesai sudah menanda kertas matematik Tahun 1. Alhamdulillah, rata-rata target dicapai. Cuma murid yang lemah masih lagi memerlukan bimbingan yang lebih lagi. Kali ini, extra latihan ye you'ols.. Tak ada lagi " alaaaa banyaknya cikgu"..  Lepas ni latih tubi ye.. hahaha.. Kejam pula rasa. Tapi ini untuk kebaikan mereka juga. Matematik perlukan banyak latihan... new method perlu difikirkan..



Friday, September 16, 2016

Kuih Siput Kruk Kruk Simple dan sedap

Image result for kuih siput
google picture
Dari kecil sehingga dah besar sekarang, masih lagi ini yang menjadi favourite Hana.. Selalu juga beli bila ada makcik jual kuih datang rumah.. buat minum petang-petang.. Sebungkus RM5. Banyak juga.. memang puas makan..


Tapi bila dipostingkan ke Tatau, terpaksa la menunggu raya ataupun cuti baru dapat nak melepas mengidam ni .. Last-last haritu, jumpa resipi ni..  memang ikut 100%..(al maklumlah saya budak baru belajar)


jadi, hana nak kongsikan dengan yang lain.. semoga owner resipi ni sentiasa dimurahkan rezeki. ada credit to the owner...


ok. meh kita lihat dulu

Bahan-bahan:

  • 1kg tepung gandum
  • 1 cawan marjerin - dicairkan
  • 10 tangkai cili kering
  • 2 pelepah daun kari - dimayang halus
  • daun sup dan bawang - dimayang halus
  • 2 sudu besar jintan manis - dikisar bersama cili - pada sy lagi byk lagi sedap tapi jangan banyak sangat ye
  • 1 biji telur ayam
  • 1 cawan air
  • 2 sudu kecil garam - dilarut dalam air
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara membuat kuih siput:
  1.  Tepung gandum dan marjerin cair digaul rata dengan menggunakan tangan hingga menjadi serbuk dan diketepikan.
  2. Cili kering dikisar bersama jintan manis,
  3. Cili kering yang telah dikisar dan daun sup dan bawang yang telah mayang halus dibancuh bersama air, garam dan telur kemudiannya dituang ke dalam adunan tepung tadi, diuli sehingga rata.
  4. Jika adunan agak keras, tambah air sedikit-sedikit, jika agak lembik tambah gandum sedikit sedikit, terus menguli hingga adunan menjadi lembut dan sekata. Ikut masin sendiri ye.
    Doh digentel bulat-bulat berdiameter lebih kurang 1 cm, kemudian digelek di atas acuan kuih siput, selepas siap ia digoreng dengan minyak yang banyak dibalik-balik agar masak sekata. Kuih siput sudah masak apabila kelihatan keperang-perangan, diangkat dan ditoskan
  5. Dah agak-agak sejuk, boleh la disimpan ke dalam bekas kedap udara,,, Perlu DIINGATKAN DI SINI, simpan di dalam bekas kedap udara.. Baru sedap makan kuih siput ini.. Kruk..Kruk gitu...

Credit to: Fb Zuhana Ju

Saturday, September 3, 2016

Kisah 3 : Duit Oo Duit

Semalam setelah hampir 2 minggu mengajarkan mewakilkan nilai wang. Akhirnya Cikgu Hana dapat satu idea. Mengenai bagaimana untuk bantu murid kelas supaya dapat mewakilkan wang menggunakan duit syiling...

Sejujurnya, murid Cikgu tahun 1 ni lain dari murid-murid Tahun 1 yang lain. Mereka hanya mengenal wang 20sen, 10sen, 50sen,5sen.. Tetapi bila minta mereka untuk gabungkan duit mereka akan senyum2 sahaja....


Tetapi jika murid untuk mewakilkan duit yang sama nilai dengan RM50. Laju sahaja mereka menggabungkan wang-wang kertas (sampel ye ^_^)  menjadi nilai RM50.. Jadi sebelum rehat, 4 orang murid dipanggil.


Cikgu : Freddyson, Raymondnick, Jessyca, Intan nanti turun jumpa cikgu boleh?
Murid2 : OK cikgu.di bilik guru?

Cikgu : Aok. (ya)


Tepat jam 3. Mereka turun.

I: cikgu2.. kenapa cikgu panggil kami?
Cikgu: ok.. ambil duit ni.. nanti rehat beli nasi lemak makan... 
F: saya ada duit cikgu... 
Cikgu: oh..tak apa. Duit kamu buat beli air.. Duit cikgu buat beli nasi saja boleh... Semua suka beli nasi kan?
R&J: boleh beli makan cikgu?
Cikgu: Aah ya.
J&I : Cikgu, duit kami sikit (sambil bilang kepingan duit syiling)
Cikgu: Tak apa.. Nanti tunjukkan pada makcik. Kalau makcik cakap tak cukup. datang jumpa cikgu.


Di kelas, 4.00petang.
Cikgu: Freddyson, Raymondnick, Jessyca, Intan da makan rehat tadi?
Murid-murid : sudah cikgu.

Cikgu: ok. sekarang awak ambil kertas ni . tulis di papan apa yang cikgu tulis.
(Sebenarnya tadi da tuliskan bilangan wang syiling mereka)

Murid: sudah cikgu!
Cikgu: Ok..duduk.


Cikgu: Kelas, cikgu nak tanya sama ka tidak jumlah wang kawan kamu?
kelas: tak sama...sama...eh..tak sama.. (suara tak sama yang paling kuat)

Cikgu: ok.. tunggu2. Freddyson, Raymondnick, Jessyca, Intan kamu beli apa tadi dengan duit cikgu?
Murid: Nasi lemak...

Cikgu: Kelas, berapa harga nasi lemak?
Kelas: seringgit !!!

Penjelasan demi penjelasan.. Alhamdulillah, akhirnya murid-murid dapat mewakilkan wang dengan nilai2 yang diberi...
Mereka juga dapat menambah wang dengan baik. OBJEKTIF TERCAPAI!!


Dilihat jam tangan, masih ada 15 minit, boleh ulangkaji ni. Minggu depan da ujian..

Satu soalan tambah 2 digit dengan 2 digit.. Minta mereka tulis dalam bentuk lazim seperti tambah wang tadi.

Tak ada yang sukarela.. lalu dipanggil nama.

OK.. betul cara kamu..
Cikgu: ok.. cuba selesaikan...kira 
R: Tak tahu cikgu..
Cikgu: tadi kamu boleh tambahkan wang.. ok. 2+3 berapa? 
R: 5. 
CIkgu: haa.. betul pun. ok selesaikan...


soalan pertama siap dijawab dengan bimbingan..
 20+15 = 37

Untuk soalan kedua, masih lagi tambah dua nombor.
Masih lagi tak ada yang sukarela. dan tak ada yang berikan jawapan.

kemudian, saya tulis satu soalan RM2+RM15.. sebelum sempat nak tuliskan bentuk lazim...
Tiba-tiba dengar ada yang berikan jawapan 37 ringgit..

Sangkaan saya sebab mereka dapat meneka jawapan dengan lihat soalan sebelum ni...
jadi uji lagi dengan soalan tambah wang, RM10 +RM55,

65 ringgit cikgu!!! ( jelas dan kuat jawapan yang diberikan)..

Cikgu: Kamu ni.. tadi cikgu bagi soalan itu (soalan tambah biasa), kamu tak nak jawab. Ni soalan ni ramai pula nak jawab... sama ja soalan ni. Tambah juga.

Tiba-tiba, jawapan Raymondnick buatkan saya terkedu

Itu tambah wang cikgu.. saya tahu la.. yg tadi tu tak tahu....


Maka, berhuhuhu la cikgu..... Tak tahu nak cakap bagaimana..haha



Mengajar Tahun 1, cabarannya fuh... hanya yang melalui merasai...












Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku di sini..

Aku mula mencari titik mula. Aku mencari rahmat dan belas ehsan-Nya. Aku mencari kasih-Nya yang sempurna. Dan aku merasakan hati dan jiwa mula bersatu dengan diri yang hilang tadi, mulai tenteram.