Friday, February 21, 2014

:: Fadhilat Solat Dhuha ::

Assalamualaikum semua. dan salam Jumaat.

Kepada yang lelaki dan berkemampuan, ingat..hari ni ada sembahyang jumaat tau.:)

Dikesempatan pagi ni, Hana nak share tentang fadhilat solat Dhuha.

Sebaik-baiknya solat Dhuha ini dikerjakan setiap hari kerana ia mempunyai banyak kelebihan dan fadhilatnya, dimana seseorang itu akan memperolehi keampunan Allah SWT, murah rezeki dan ketenangan jiwa serta kehidupan...

Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda:

Sesiapa Yang mengerjakan solat Dhuha dengan istiqamah nescaya akan diampuni dosanya olleh Allah sekalipun dosa itu sebanyak buih di lautan.”Rasulullah SAW bersabda: “Bahawasanya di syurga ada pintu yang dinamakan ‘Dhuha’. Maka apabila tiba hari kiamat kelak, berserulah (malaikat) penyeru: “Manakah orang-orang yang telah mengamalkan solat Dhuha; Inilah pintu kamu, silakan masuk ke dalam syurga dengan Rahmat Allah.” (HR At-Tabrani)Rasulullah SAW juga bersabda dalam hadits lain dari Nuwas bin Sam’an, “Allah berfirman: “Wahai anak Adam, jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat raka’at pada permulaan siang (Solat Dhuha), nanti pasti akan Ku cukupkan keperluanmu sampai ke petang harinya.” (HR. Haklim dan Tabrani).

dan alhamdulillah, hana sendiri sudah merasai nikmat dan kemanisan janji Allah kepada kita. Sungguh meskipun banyak perbelanjaan yang terpaksa dikeluarkan sekarang. Rasa cukup itu sentiasa ada. dan alhamdulillah, rezeki Allah mencurah-curah hadir di hadapan mata. Segala urusan rasa mudah je.



walau sesibuk dan sebanyak mana pun kerja, alhamdulillah ketenangan itu ada. InsyaAllah, sama-sama kita merebut fadhilat solat sunat Dhuha. Mendekatkan diri kepada Dia, Maha Pencipta. :)

No comments:

Post a Comment

HRMIS - Kemaskini Diskripsi Tugas

Assalamualaikum semua. Sekarang kebanyakan penjawat akan sibuk mengisi Deskripsi Tugas di dalam HRMIS. Jadi di sini saya nak kongsikan cara ...