Saturday, October 25, 2014

Resipi : Jeruk Pelam Asam Boi senang dan sedap

Assalamualaikum semua.Semoga semua pembaca blog ni sentiasa dirahmati Allah.

Sebelum tu Hana nak tanya, siapa pernah makan jeruk pelam asam boi? Tak pun jeruk mangga muda asam boi yang tengah viral sekaranng ni.. meletop-letop..  Tengok ramai yang up kat FB. Teringin. Serius terliur. ramai juga yang jual tapi malas nak beli. Bila beli mesti kena tunggu barang sampai dulu kan? Betul tak? So, buat sendiri je mudah. Lagi laju la makan. Boleh makan sampai puas. hehe.

Kebetulan pula rumah memang ada pokok mempelam. Dah berbuah pula tu. Banyak bakti pokok ni pada famili. Tak pernah takde buah. Bila berbuah ibarat macam nak makan petik je. Petang tadi, masa tolong mak masak makan malam, sesajer je sembang dengan abang. Tetibe je abang cakap, "teringin nak makan jeruk pelam asam boi.. Rumah kita ada dak asam boi?" . Selaku adik yang memang teringin juga nak makan laju jer cakap "Ada-ada, tapi yang serbuk la. sama tak?"

"Boleh ja"
"Ok set. Abang kait buah. satgi kakak buat" (3 beradik : Abang, akak, adik)

Maka, bermulalah.. keje godek-godek pak cik Google. Cari resipi. Ada tengok sana sini. Last-last mak cakap, anak murid mak ada bagi resipi. Excited bukan main lagi. *sengih-sengih

Tunggu punya tunggu last-last abang masuk bawa bakul. Fuh.. ni bukan 4 biji ni. Ni dah 14 biji (*maaf hiperbola jap). Ada la dalam 10 biji kut dalam bakul tu. "Ni nak buat semua ka?". "Boleh ja, akak buat pastu simpan dalam peti"

Memang pesta la. Terima kasih abang. Semoga sentiasa panjang umur murah rezeki. Mempelam kami bulat-bulat dan kecik sedikit.  Jadi, bermulalah..


Resipi nak buat jeruk ni senang jer. Ni resipi yang buat semalam. Boleh buat terus kalau ada bahan-bahan. Ni pun men campak-campak sesedap rasa. Nak sedap lagi. Letak lebih sikit asam boi.

8 Buah mempelam (mangga muda) 
sepaket Asam boi/ Asam Ko ( serbuk punya)
8 sudu gula 
Garam secubit (sikit je ni)

Ni jer bahan-bahan.




Buah mempelam dipotong-potong. Boleh sesuka hati nak macam mana. Ni Hana buat ikut sedap nak masuk dalam mulut nanti. Tak kira dah sama bentuk or saiz. Janji rasa tak berubah. Dah potong, basuh dan toskan air. letak dalam besen/ bekas


Letakkan gula. Pastu gaul-gaul sesuka rasa. :)




Selepas itu, masukkan pula asam ko/asam boi. Terserah yang mana suka. *inipun guna yang mana ada




Jadi la lebih kurang nampak macam ni la nanti. Nak sedap tambah lebih asam ko.
Ikut citarasa masing-masing ni.




Last sekali, potong cili padi sikit. supaya ada kick bila makan. nak pedas-pedas lebihkan cili. Tapi cili padi ni fuh, 2 biji je da terangkat. dan akhir sekali gaul-gaul lah sampai semua sebati. Senang jer kan?


Dah gaul sebati semua, selepas itu masuklah dalam peti lebih kurang 3-4 jam. Nak sejuk lagi, lama lagi la simpan. Makan sejuk-sejuk memang sedap.. Tapi semalam nak makan tak dan dan (tak sabar) maka setengah jam je dalam peti pun layankan je. Masuk mulut kunyah same je sedapnya. 

Oh ya. lupa nak pesan. Nak buat jeruk ni TAK PAYAH LETAK or TAMBAH AIR. Sebab nanti gula ni akan cair. Automatik akan berair jeruk ni.  Memang sedap kalau makan dengan air die. 


Malam ni jer, da berapa kali refill bekas. Last-last stop juga sebab dah tengah malam, nak masuk tidur.



Kepada yang nak mencuba, selamat mencuba!!



Ok. Nanti Hana nak share resipi lain pula. Cuti-cuti ni memang fefeeling masak-masak.
Thats why I love home and holidays...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku di sini..

Aku mula mencari titik mula. Aku mencari rahmat dan belas ehsan-Nya. Aku mencari kasih-Nya yang sempurna. Dan aku merasakan hati dan jiwa mula bersatu dengan diri yang hilang tadi, mulai tenteram.