Sunday, December 4, 2011

:: malam ini ::

Assalamualaikum.. apa khabar semua ? Mga semua dilimpahi rahmat oleh yang Maha Esa.
Entah kenapa malam ini tiba-tiba terasa ingin meluahkan sesuatu di sini. Akhirnya sekali lagi jari-jariku berlari laju di atas papan kekunci. Mahu mencoretkan segala rasa yang sudah lama dipendam dan kini bakal diluahkan... *phew.. amat puitis.. hehehe.. teringat masa mula-mula berjinak dengan dunia penulisan. beginilah setiap kali gaya bahasa yang digunakan . ada kesekemaannya, ada keunikkannya, dan ada keindahannya. Bahasa itu memang indah andai kita pandai mengolahnya. Begitu juga dengan kehidupan, bila kita pandai menanganinya...

Allah, Dia yang Maha Kuasa dan Maha Mengetahui


Hidup tak kan pernah sunyi daripada ujian dan masalah. Tetapi semuanya itu tidak pernah mustahil untuk kita tangani... Sentiasa positif. ya. Be a positif person and always look a half-full glass not a half-empty. boleh lihat entry ini. This is actually an important things to be remember.

Sememangnya kita tidak akan pernah terlepas daripada hasad manusia yang ingin menjatuhkan kita, godaan syaitan yang terus-terus menggoda kita melakukan kemungkaran dan maksiat.. tapi kita harus ingat satu perkara, apa yang ana pelajari dari pembacaan dan nasihat ibubapa serta kawan2.."KUATKAN DALAMAN (IMAN), INSYAALLAH KUAT HADAPI SEGALANYA"

manusia tak pernah terlepas daripada mempunyai satu perasaan. "Membandingkan" yup. ana akui. Because sometimes me too.
"She's prettier than me, i'm?"
"Why is she quiet today, does she hates me? "
"She has new iphone, why cant i?"

have you guys face this, or at least have a feeling like this.. Nope? Once? Two times? Often?
hurm.kadang-kadang kita merasa resah dan tidak senang duduk apabila melihat kesenangan orang lain? um.. sadly it means our "HATI" is sick, and it need to be treated which is by "ZIKRULLAH" and also AL-QURAN. InsyaAllah..apply this in our daily life. By His will, everything will make you feel at ease.

i once been in a very difficult situation. and i almost give up. but when i hear this from someone, i try. try and try. Alhamdulillah..slowly one after one is settled.

And have you face difficulties and sometimes we always asked "WHY ME??".. Remember this my friend, everything happened because of His will.

Allah tidak akan pernah menguji seseorang itu jika bukan kerana Dia sayang kepadanya.
Dia ingin menguji sejauhmanakah tahap keimanan kita kepadaNya..

Iman has up and down. And maybe this, will helps us boost our iman to the highest level. InsyaAllah.
If everything happened, redha!! When we're done something. Tawakal!! and let everything to Him 

Tawakkal yang mana manusia bergantung kepada Allah tiada apa lagi yang mampu menghalangnya. Tawakkal orang yang bulat menyerahkan segala urusan kepada Allah, Allah pasti akan mendatangkan rezeki yang tidak disangka-sangkakan. Dia mungkin berikhtiar, tapi bulat tawakkalnya kepada Allah, Allah pasti memberi jalan keluar tanpa disangka-sangka, pasti!

No comments:

Post a Comment

HRMIS - Kemaskini Diskripsi Tugas

Assalamualaikum semua. Sekarang kebanyakan penjawat akan sibuk mengisi Deskripsi Tugas di dalam HRMIS. Jadi di sini saya nak kongsikan cara ...