Sunday, May 8, 2016

Resipi Mudah : Bebola ayam berkeju

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.. Lama tak mencoret disini, agak sibuk sedikit dengan komitmen dan urusan di sekolah. 
Alhamdulillah weekend ni. Dapat bercuti 2 hari. Sabtu Ahad. Selama ini sehari ja..

Ok. kali ni Hana nak kongsikan resipi bebola ayam keju. Tq kepadaAsmawaty N Sofian yang share resipi ini.  Dah cuba buat.. ikut sama macam resipi ni. Cuma ada modify sikit macam letak lada hitam lebih sikit...  

Nak buat? Jom. Ni resipinya di bawah.. Moga bermanfaat.


Bahan-Bahannya.

  • Dada Ayam segar @ Ayam Kisar segera Ramly / Ayamas  (suggested Ramly, tapi Hana guna dada ayam je.senang.. cincang sebab tak ada food processor.. 
  • Cheddar Cheese Block / Ketul (kalau tak ada yg slices pun boleh) 
  • Kiub Ayam 
  • Lada Sulah 
  • Lada Hitam serbuk (ni nak bagi sedap je, tak nak letak pun tak apa) 
  • Telur 
  • Serbuk Roti Oren  (Nestum pun boleh kalau tak jumpa serbuk roti) 
  • Minyak masak
Ok itu bahan-bahan dia. Ni cara nak buat pula.

  1.  Cincang dada ayam segar. Kalau guna daging ayam kisar, unpack terus tuang dalam mangkuk dan biar defrost. Part time mencincang ni la teringin sangat nak food processor. Kalau guna ayam segar dan tak ada food processor, potong-potong dulu ayam baru cincang. Senang lagi macam ni. Lagipun isi ayam lembut..  bajet ala-ala MasterChef masa mencincang tu.. 
  2. Untuk cheese,potong besar dadu atau ikut suka anda sebab nanti kita akan masukkan dalam bebola. Kalau besar sangat, nanti terover besar bebola uolls. 
  3. Bila bahan-bahan sudah siap.  Boleh la kita gaul-gaulkan ayam tadi dengan lada sulah dan lada hitam, nak sedap tambah kiub ayam . Separuh je untuk 400g ayam. Sukatan lada sulah dan lada hitam tu ikut suka anda. Hana pun main agak-agak ja.
  4. kalau adunan lembik sangat, anda perlu tambah 2 sudu tepung jagung. Gaulkan. Kalau rasa masih lembik lagi tambah lagi tepung jagung sampai dapat tekstur yang agak-agak mudah kita nak bulatkan . 
  5. Dah siap ambik agak2 untuk jadikan bebola, leperkan atas tangan masukkan cheese, golek-golek bagi bulat atas tangan. Pastikan tangan basah, supaya takda adunan tu melekat kat tangan.
  6. Boleh sediakan untuk part celup-celup.... Ambil telur dan pukul rata. Celupkan dalam telur dan golekkan dalam breadcrump (serbuk roti).
  7. dan goreng..

TIPS PENTING!!

Minyak kena banyak dan pastikan tak panas sangat sebab nanti bebola jadi hitam. Isi dalam tak masak.

dan jangan goreng terlalu lama. Takut nanti cheese keluar.. Tak sempat masuk mulut korunk. 
Ingat... Api tak boleh terlalu besar sepanjang menggoreng.

Nak elakkan tangan melekat-lekat dan breadcrump tak melekatt. Hana cadangkan untuk buat dulu semua bebola yang nak.. Dah siap part ni, baru golekkan dalam breadcrump. senang lagi macam ni.... ^_^


Ini la rupanya bebola ayam berkeju.. Gambar daripada google. Maafla bila masak, time makan lupa nak snap dulu... Tak dapat tahan bau dia.. Menggoda jiwa. Bila makan, rasa cheese meleleh... Makan panas-panas memang soodappp...



No comments:

Post a Comment

HRMIS - Kemaskini Diskripsi Tugas

Assalamualaikum semua. Sekarang kebanyakan penjawat akan sibuk mengisi Deskripsi Tugas di dalam HRMIS. Jadi di sini saya nak kongsikan cara ...