Sunday, May 15, 2016

Take5 : Mana yang penting ?

Lately banyak ternampak post2 status.

“mana yang penting dalam cinta: dicintai atau mencintai?

~ seperti biasa Hana tersenyum melihat status sahabat-sahabat. Semua semakin matang dan sudah memikirkan dan sudah ada yang bersedia untuk fasa berikutnya.  ^_^ smile emoticon
bagus2. Tumpag gembira for you all.


Petang ini, seperti biasa dan rutin harian akan tengok pokok-pokok di bahagian belakang rumah dari tingkap sliding bilik..




Tiba-tiba ternampak seekor bangau yang terbang naik ke dahan pokok dibelakang rumah.. Dari jauh Hana perhatikan..




Tiba-tiba Allah hadirkan jawapan bagi persoalan yang diri sendiri monolog saat melihat post status dicintai atau mencintai?


Cuba kita lihat pada burung, mana yang penting, sayap kiri ke sayap kanan?


 Mestilah kedua-duanya, kan? Ke ada yang boleh terbang sebelah saja... Penguin is not included ek.. dia tak boleh terbang...


So, bagi menjawab persoalan tadi.
 "Dicintai atau mencintai?"

 Sebenarnya hidup adalah mengenai kesediaan diri kita. Apabila melibatkan relationship, sebenarnya ia lebih menjurus kepada Give and Take. dan bertolak ansur. .. Jadi mengenai status ini, tak boleh la jika hanya satu pihak saja. dua pihak kena saling memainkan peranan dan mempunyai perasaan. Untuk mencintai dan sedia untuk dicintai..


Sama juga hubungan kita dengan Allah. Kita tidak boleh la asyik minta Allah jea bagi nikmat kat kita. Kita tunggu je nikmat tu jatuh dari langit.. NO..No...
If in life pun we give and take, so in our relationship with Allah, kita pun kena la patuh pada ajaran-Nya. Jaga solat, puasa, zakat dan hubungan sesama manusia serta cintailah kekasihNya Rasulullah saw.. Barulah ada rasa mencintai dan dicintai olehNya.. barulah hidup kita bahagia. Biarlah apa yang kita beri setimpal dengan nikmat yang kita terima.

Dan sebab tu kalau kita sayang seseorang, tapi orang tu tak sayang kita balik, lupakan saja. Kenapa perlu dibazirkan air mata? fikir lama-lama. termenung melayan perasaan. Jangan buang masa.



Lagipun bukankah Allah yang lebih berhak kita CINTA melebihi segalanya. daripada buang masa, lebih baik LUANGkan masa untuk mencari ilmu pada jalanNya.
smile emoticon ^_^

~sedikit perkongsian.



p/s: Hope this post will help you my friend... InsyaAllah, Allah akan hadirkan seseorang yang terbaik pada waktu yang tepat . Pada saat engkau dah bersedia. So, dont worry.. Be strong..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku di sini..

Aku mula mencari titik mula. Aku mencari rahmat dan belas ehsan-Nya. Aku mencari kasih-Nya yang sempurna. Dan aku merasakan hati dan jiwa mula bersatu dengan diri yang hilang tadi, mulai tenteram.