Friday, October 1, 2010

tika saat itu

Arief, seorang lelaki berumur 13 tahun tetapi berpewatakan seperti umur 25 tahun. Kadang-kadang , dipanggil womanizer dek sifatnya yang sangat baik apabila berkomunikasi sengan teman-teman dan rakan perempuannya. namun semua itu tidak pernah disengajakan, atau mungkin sifat semula jadi.

faz, gadis yang sebaya dengannya, berpelajaran, agak tegas dan serius mukanya, namun amat rapat dengan Arief kerana minat yang sama : Fotografi 

 pertemuan pertama arief dan faz bermula ketika minggu orientasi di sekolah Menengah Kebangsaan Jitra, tatkala Arief terpandang seorang gadis yang sedang memegang sebuah kamera biasa, OLYMPUS .. namun begitu bersemangat mengambil gambar semut-semut yang sedang pulang ke sarang serta langsung tidak mempedulikan orang ramai, rakan-rakan sedarjah yang ketawa melihat karenahnya itu. Di saaat itu, Arief tahu bahawa gadis itu amat meminati fotografi sama seperti dirinya. Timbul keinginan di hati Arief untuk mengenali gadis itu, namun dia tidak tahu bagaimana untuk memulakannya.

pelbagai cara dan ayat yang telah digunakan untuk dia mendekati gadis itu, dari bertanyakan rakan sekelasnya,curi-curi meminjam buku latihannya di bilik guru serta curi-curi menangkap gambarnya, menggunakan kamera DSLR Nikon D60.namun semuanya tidak berjaya. kerana hati gadis itu belum lagi bersedia untuk bergaul dengan kaum adam terutama dirinya.

pada suatu hari, ketika Arief berada di library sambil D60 tergantung di lehernya, membuatkan Faz tertarik untuk menegurnya lantaran minat Faz terhadap gadget itu. bermula saat itu, Arief dan Faz semakin rapat dan kerap kali dilihat bersama tetapi mereka hanyalah sebagai kawan. 

kerana minat yang sama, Arief dan Faz semakin rapat namun tiada ikatan yang istimewa selain kawan karib. Hari-hari berlalu seperti biasa sehingga pada suatu ketika Arief merasakan sesuatu yang tidak kena pada persahabatan mereka. Dia merasakan semakin hari dia semakin sayang terhadap Faz. Arief merasakan dia telah melakukan kesilapan kerana sebelum ini Faz membuatkan dia berjanji bahawa mereka hanya akan sekadar berkawan dan tidak lebih daripada itu. Kini Arief berada dalam keadaan serba salah kerana dia sudah tidak sanggup lagi menahan perasaannya terhadap Faz. Lalu arief mengambil keputusan untuk meluahkan isi hatinya kepada Faz. Namun, langkah Arief itu ditolak dengan lembut oleh Faz.


Arief : Erm...mmm.. Awak.....
faz : npe awak? mcm ade sumthin yg nk ckp ngn sy jea?
arief : hurm..(*smbil tersenyum manis) awak rasa kalau saya suka pada awak mcm mn?
faz : hah (*terkejut).....tp saya lebih sukakan awak sebagai kawan saya. lagipun awak kan kawan baik saya dan kita tak pernah lebih dari itu.. kan arief? (*tersenyum)
arief : *sigh.. baiklah... (* berpura gembira bagi menyembunyikan perasaan hampa) . Kita kawan selamanya. :)


semenjak dari hari itu, hubungan arief dan faz bertambah erat tp hanyalah sebagai kawan dan teman baik. persahabatan mereka berkekalan sehingga hampir 2 tahun lamanya. dari study group, main, bersukan, ke library, ke sekolah menaiki bas... semuanya dilakukan secara bersama-sama. tambahan pula, rumah arief dan faz tidaklah jauh. Mereka tinggal setaman cuma sebelum ini belum mengenali jiran-jiran yang lain.

dari hari ke hari, arief menyedari bahawa dia dan faz banyak mempunyai persamaan dan minat yang sama. Hal ini membuatkan mereka selalu sahaja berjalan bersama. Tanya sahaja pada kawan-kawan sekolah, semua pasti mengenali arief dan faz. Kerana selalunya di mana ada arief di situ ada faz. :)

***********************************************************************************
kini, setelah pemergian arief. Baru faz menyedari bahawa dalam diam dia juga menyimpan perasaan sayang terhadap arief. Kini segala kenangan bersama tersemat rapi di kotak fikiran faz~











No comments:

Post a Comment

HRMIS - Kemaskini Diskripsi Tugas

Assalamualaikum semua. Sekarang kebanyakan penjawat akan sibuk mengisi Deskripsi Tugas di dalam HRMIS. Jadi di sini saya nak kongsikan cara ...