Sunday, December 28, 2014

5 Makanan Anda Wajib Cuba Di Makassar

Assalamualaikum semua.. hana doakan semoga semua pembaca blog ini sentiasa dirahmati Allah dan dipermudahkan segala urusan.. Seperti yang dah dijanjikan dalam entry [klik disini], jadi Hana nak kongsikan perkara yang paling Hana suka.. semestinya makan..dan makanan.. ^_^. Takdelah.. Hana suka kalau travel adalah tentang local die, sejarahnya, alam semulajadi tempat-tempat macam laut ke air tejun ke.. dan ofkos.. makanan.. hehe.. memang tak boleh lari..


InsyaAllah, tak sabar nak pergi trip yang dapat Hana selam dan tengok ikan... oh..sangat suka...*wee.. ok.. back to the story.. Hana ada konngsikan makanan yang anda wajib try kalau pergi Makassar..sangat rugi mereka yang tak try.. sebab nyam..nyum.. serius sedap. Tak rugi.. Percayalah.. *macam lagu Datuk Siti Nurhaliza...



5 Makanan Anda Wajib Cuba di Makassar

1. Coto

Makanan khas Makassar ni lebih kurang macam bakso dan soto. Tetapi yang sedikit berbeza mungkin dari segi rasa. Yang lain-lainnya masih lagi sama. Sup.Nasi himpit/ ketupat galas. Coto ni memang sangat terkenal di seluruh Makassar. Masa naik bas pun boleh tengok kedai-kedai coto.. dan Coto ni memang kaya dengan rempah ratus. Ada Coto campur dan Coto daging. Yang campur tu macam sup campur kita (Ada perut, lidah dan etc.) Kepada yang tak makan organ-organ dalaman macam saya ni, kita pilih je Coto daging. Confirm abis.. :)








2. Sup Konro dan Konro bakar

Pada awal dengar nama ni, Konro? Macam dalam animax tu ke.. Excited nak mencuba sebab dari nama memang susah nak teka apa makanan ni. Memang berdebar juga la. Sebab risau juga kalau tak kena dengan tekak. Kedai yang kami pergi ni nama Konro Karebosi. Kedai ni antara yang dah paling lama di sini. Dari tahun 1968 lagi. Tak percaya? Tengok ni..

Setelah menunggu hampir 22 minit (sebab tempat ni tak booking sebab kami yang suggestkan untuk pergi) maka terhidanglah.. Fuh.. bau die mampu membuatkan nasi bertambah-tambah dari sepinggan ke berpinggan-pinggan. Rupanya konro ni adalah tulang rusuk lembu.. memang tulang la yang dihidang.. fuh.. mula-mula fikir juga, "Eleh, sikit je. Mana kenyang ni".. Rupa-rupanya bila dah makan memang kenyang, nasi yang dalam pinggan memang cukup-cukup kenyang.. Sambal yang macam sos juga ada sedia..untuk kita cicah dan makan sekali.. Tapi, makan sup konro dengan konro bakar ni saja dah cukup rasa. Memang double LIKE...




3. Pisang Epe

Masa pusing-pusing di sekitar Pantai Losari, nampak banyak gerai-gerai tulis pisang epe. Dalam hati, teringin nak cuba, pisang epe.. Macam mana ek? Tanya kepada pemandu pelancong yang membawa kami, pisang epe ni sebenarnya pisang yang telah dikupas. Kemudian, dibakar atas api, dialih-alih dan kemudian diangkat dan dileperkan sedikit. dan bakar lagi.. Setelah bau harum terbakar dan lembek sedikit, letak atas piring dan kemudian diletak topping.

Ada 2 jenis topping, Modern dan Klasik..


yang klasik ni topping die gula merah campur dengan air daun pandan dan ada lagi bahan-bahan yang direbus sampai jadi macam chocolate syrup tu..





yang jenis modern ni, dia tambah keju cheddar yang diparut-parut..


Pisang Epe ni memang murah. 10000rupiah je. ada 3 pisang dalam piring kita. Nasib baik sebelum tu dah makan, kalau tak, nak juga bungkus bawa balik hotel...




4. Es Palu Butung

Yang ni mula-mula Hana tahu mesti ada kaitan dengan ais.. hehe.. es=ais. Es Palu Butung ni lebih kurang macam ABC di Malaysia. Ala-ala dessert. Sedap dan sesuai makan waktu cuaca panas. Bahan-bahan dia simple je, pisang hijau yang dipotong-potong dan diletak di atas santan yang lembut macam jeli-jeli dan dimasukkan susu. Sedap-sedap sampai menjilat jari..





5. Es Pisang Ijo
Awal-awalnya dah dapat teka mesti pisang ini warna hijau.. sebab Ijo..Hijau.. Hijau..Ijo.. kan nak sama tu? hehe. Baru beberapa hari dah pandai cakap sini.. A good progress ni.. Tetapi bila tengok depan mata, ternyata tekaan tu tersilap. Sebenarnya pisang ijo ini bukanlah diperbbuat dari pisang hijau macam Es Palu Butung,.. tetapi tepung pembungkus pisang ni berwarna hijau..

sedap bagi something new. Rasa macam makan pisang dengan tepung kuih ketayap.. yum..yum




Maka demikianlah, makanan yang patut dicuba seandainya anda ke Makassar..


nampak sangat kesukaan makan makanan di Makassar.. Sampai kembung pipi.. dan tak perasan pula ada candid ni.. 


Ok la.. cukup dulu setakat ni... Nanti Hana akan ceritakan tempat-tempat yang menarik untuk yang suka photoshoot dan melawat..



Sebelum tu, jom kita sama-sama doakan keselamatan untuk mangsa banjir di Pantai Timur (Kelantan, Terengganu, Pahang). Semoga Allah memberikan kekuatan dan kesabaran buat mereka. InsyaAllah, beroleh ganjaran pahala yang besar buat mereka yang redha dan bersabar dengan ujian Allah...


p/s : Tak sharing tak semestinya tak caring.. only Allah know my feelings towards them..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku di sini..

Aku mula mencari titik mula. Aku mencari rahmat dan belas ehsan-Nya. Aku mencari kasih-Nya yang sempurna. Dan aku merasakan hati dan jiwa mula bersatu dengan diri yang hilang tadi, mulai tenteram.