Wednesday, April 29, 2015

Angry Birds

Assalamualaikum semua. Apa khabar hari ini? 
Semoga hari ini dan minggu ini dipermudahkan dan diberkati Allah swt serta dipenuhi dengan perkara-perkara yang bermanfaat buat diri sendiri dan orang lain.


Cabaran.Ujian. Dugaan. 
Perkataan yang berbeza. Tetapi maksud disebaliknya adalah sama. Kehidupan seorang manusia tidak akan pernah lepas atau sunyi dari ujian, cabaran dan dugaan. Di dalam kehidupan pasti akan ada cabarannya. Dan tahap kekuatan atau hebatnya cabaran itu bergantung kepada diri kita sendiri. 

Ada orang diuji dengan sakit, ada mereka yang diuji dengan kehilangan harta benda, ada mereka yang diuji dengan masalah kewangan, ada mereka yang diuji dengan masalah keluarga, ada mereka yang diuji kehilangan insan tersayang dan tak kurang juga ada mereka yang diuji dengan diri sendiri.

" Allah menguji seseorang itu dengan mengikut kemampuannya"

Kekadang bila dirasakan terlalu banyak/ hebatnya cabaran itu, dengan pelbagai usaha dan perkara yang dah dilakukan.. tetapi masih tak berjaya, membuatkan sesetengah daripada kita lemah semangat dan mahu mengalah.

Jangan bimbang. Rasa itu..NORMAL...Cuma kita perlu bijak mengawal. So that it dont become something destructive.. 

Be positive. and believe.
sometimes things that happened are tests from Allah to take us to a new level ( to be a better person).
Dapat tak apa yang Hana cuba terangkan? Ok. Tak apa. Relaks dulu. Hana cuba gunakan analogi ini.



Angry Bird.
Siapa yang tahu game ni? Siapa pernah main cuba angkat tangan?Wah.. ramai.. ^_^ . hehe.. 
Ini antara game yang pernah Hana bermain. Mungkin saat ini, there will be few people that might said 
"What?? Angry Bird? ish2.. tak tahu ke dalam tu ada ***. Agenda Yahudi and so.
Yes.. i know. They are few things. But lets look from a good side. can we?.. TQ. ^_^

Apa yang Hana suka tentang game yang membuatkan kita berfikir dan mencuba. Setiap level dia berbeza tahap kesukaran (difficulty).


Perasaan tak level 1 selalunya yang mudah dan cepat sahaja kita dapat menyelesaikannya. Hanya perlukan satu kali cubaan. Kemudian kita maju ke level berikutnya.. Ini kita yang usia 20an.

Cuba anda lihat anak-anak kecil yang bermain game ini, mereka mencuba berulang kali barulah berjaya melepasi level 1. Butang replay menjadi favourite. kerana ingin cuba melepasi cabaran level 1. Betapa sukarnya cabaran itu bagi mereka hinggakan ada yang merajuk dan memujuk ibu/ayah untuk mainkan bagi mereka supaya lepas level itu.

Dan bagi kita yang sudah melepasi level 1, semestinya akan merasakan mudah. Tetapi perasan tak, semakin tinggi level yang kita dapat kecapi semakin hebat cabarannya. Hinggakan kekadang kita juga ada menekan 'replay'.Semakin tinggi level, makin bertambah cabaran dan rintangan, dengan bomb, cage, etc.

Tetapi bagi mereka yang berminat, mereka akan tetap mencuba. Ya, Berulang kali. sehingga menemukan cara/tips untuk melepasi level itu dengan jayanya..



Kehidupan
Begitu juga dengan hidup. Hidup kita tidaklah semudah dengan touch screen dan scroll seperti Angry Birds. Dan kita juga tidak mempunyai butang replay seandainya ada tersilap langkah. Semakin kita menginjak ke alam dewasa, semakin hebat cabarannya. Tetapi kita hadapi satu per satu. Betul tak?

Jika langkah A tidak berhasil, we adjust. and we try again. dan jika langkah itu juga tidak berhasil, we adjust and try to adapt it in our situation.. InsyaAllah, at the end we manage to get through. ^_^
Sama juga seperti baby.  They try step by step. Seperti mahu merangkak, if they find it hard to turn on to the right first, later they will try on the other side... bila dapat merangkak, they'll try to stand..walk and run... With the smile on their face. ^_^ * how i miss to watch the moments.... See, as long as we try.. and never give up,  we will manage to get through setiap halangan dan cabaran...

But that does not means the challenge stop there. We pass one with flying colours. But there's more to come.

As long as we are human, there will be challenges. It never stop.. Daripada kecil hingga kita dewasa.. Datang dalam pelbagai bentuk dan cara. Cuma kita yang menyedarinya..


Personally, having all these challenges do not means that we have to face it alone. seperti mana analogi Angry Birds, we ask help.. We have our family, siblings, friends, relatives, teachers and the most important we have Allah. He always be with us. No matter what... so, dont be afraid. 

Maybe in life, we will never have 'replay' button, but with all the moral support and advices. we will adjust and adapt..and at the end we'll get through..InsyaAllah....


A friend once said this ,
" Ujian/ dugaan itu tak pernah sunyi dengan himah dariNya...
 Allah is GREATER than our problems. Kita mampu, He'll know"


Like the angry birds game, if you dont like it, you just uninstall it and it will never cause you problems again..haha.. just kidding.


Last but not least, 
what we can do is, pray.. Pray so that Allah may ease everything we do. and gives us strength to endure the feelings. Its not easy.. I know. But we can try. If Allah never give up on us, why we give up on Him? right.. so Pray.. 


Personally, for me sesuatu yang payah dicapai itu akan lebih manis bila mencapainya di dalam kepayahan dan cabaran Insya-Allah, walaupun itu bukan syarat utama mencapai kejayaan atau matlamat kita....



so keep on trying friends.. I know we all are fighters..






Salam rindu & sayang dari Tatau, Sarawak.


p/s: I am not good in words. ^_^ But i know you are stronger... be strong friend.





No comments:

Post a Comment

HRMIS - Kemaskini Diskripsi Tugas

Assalamualaikum semua. Sekarang kebanyakan penjawat akan sibuk mengisi Deskripsi Tugas di dalam HRMIS. Jadi di sini saya nak kongsikan cara ...