Wednesday, December 18, 2013

:: Alhamdulillah, ku gagahi langkah ini ::

Bismillahirrahmanirrahim..

malam ni dingin tapi sesekali angin timur mula terasa.

Hana nak tanya pernah tak bila anda nak buat sesuatu ada mulut yang berkata-kata

 "Kenapa nak buat ...ni, buat penat jer"

"eleh, pura-pura baik. Pada hal bodek tu"

"ek, eleh.. setakat nak buat macam tu tak payah la.. ramai lagi yang hebat dari ko"

"nak dapat 4 flat konon, study tak hebat mana. pastu dok perasan (syok sendiri) nak dapat 4.00 flat"

"dari ko buat yang ni baik buat yang tu.. yang A lagi baik dari B.. tapi C pun bagus juga. tapi nak selamat tak yah la ko cari pasal"


pernah tak? berapa kerap anda kena hentam macam ni? cuba beritahu saya

Tak pernah? WOW, tahniah!! dan syabas Hana ucapkan sebab ini tandanya orang disekeliling anda adalah mereka yang berjiwa bersih dan minda yang positif. Hargailah mereka ni. kerana sukar untuk kita mencari orang yang sebegini.

Adalah juga. Ya, Hana pasti paling tidak pun kita pernah hadapi sekali seumur hidup. Sekali ini pun sudah dikira hebat. tetapi realitinya hanya kita yang tahu..

ya, Hana juga tak terlepas dari kata-kata mulut manusia. Betul la ada kata pepatah kawan hana bagi  "mulut tempayan boleh ditutup tetapi bukan mulut manusia". bila difikirkan balik. yup its true. memang susah diri kita kalau kita hidup nak puaskan hati orang lain. No,no,no.. tak perlu stress, pening kepada fikir " macam mana nak buat ni, si A cakap bahan K tak bagus. si B pula suruh aku buat projek guna bahan K" ish..ish... macam mana ni?"

STOP. Stop peningkan dan bebankan kepala anda dengan tanggapan apa orang kata. sebab kalau kita terlalu take it too much nanti jadi la macam kat bawah ni.. 


Pengalaman saya sendiri, masa awal-awal saya mencuba Shaklee. 
"Kenapa kau ambik ni, bahaya la. rosak buah pinggang nanti". 
"Alah, tak payah la makan benda-benda macam ni. Makan seimbang cukup. ni mahal giler, tak berkesan pun."

macam-macam orang kata. Tapi alhamdulillah, Hana cuba cari kekuatan diri. Cari maklumat tentang Shaklee ni sebenarnya dan Effect after consume. Semua cari sebab time tu memang Hana kosong tentang ni. tapi lama-lama bila ada ilmu tentang hal ni, Hana tau bahawa supplemen ni bantu kita untuk mencegah sakit dan bukannya merawat sakit. atau dalam bahasa mudahnya 

BUKAN DAH SAKIT BARU NAK MAKAN SUPPLEMEN. KITA SAKIT MAKAN UBAT. MAKAN SUPPLEMEN NI UNTUK CEGAH DARI JATUH SAKIT.
Bila selepas sebulan makan, ada perubahan sikit. Lalu ada yang tanya " nampak lain sekarang, pakai produk apa?"
 jawap saya ringkas. "saya makan. tak pakai produk kat muka". bila ada yang mula tanya saya bagaimana dan di mana nak dapat sama macam saya, masa itu la saya terjun ke dalam bidang Shaklee. Abang saya daftarkan sebab untuk mudahkan saya bantu kawan-kawan yang nak dapat sama macam saya.

Tapi tetap juga dihentam, bila ada yang kata "Ni produk Amerika ni, kata sokong SAVE PALESTINE, ni terang-terang beli produk US watpe"

masa tu saya terkedu. sebab saya terlupa untuk ambil tahu asal usul atau susur galur syarikat ini.. setelah bertanya kepada beberapa orang yang merupakan mentor saya. Saya dapat gambaran yang jelas

Ya, memang Shaklee produk US. Tapi ini bukannya menyumbang kepada Israel untuk bom dan senjata.
kalau anda nak tahu barangan keluaran syarikat mana yang membantu Israel boleh lihat seperti yang dibawah:


Shaklee memang merupakan produk US tetapi dia tak menyumbang kepada masalah Palestin. Di US pun kita ada orang Muslim, jadi tak bolehkah kita pergi ke US sebab dia negara 'jahat' sebab sokong Israel?

apa yang Hana nak jelaskan di sini, why not dengan peluang yang Shaklee berikan kepada kita, kita manfaatkan sepenuhnya untuk bantu umat Islam. Rasanya kita sendiri sudah sedia maklum dengan status ekonomi masyarakat Melayu dan orang Islam. Rata-rata bidang ekonomi dipelopori oleh orang bukan Islam. Lihat sendiri di Malaysia. Cuba kira berapa bilangan pasaraya yang sentiasa penuh dengan pelanggan adalah milik orang Melayu/ orang Islam? Boleh dikira dengan jari.. Maafkan saya seandainya ada yang terkecil hati. tetapi Hana cuba untuk membuka mata kepada semua supaya kita bangun. BANGUN. dari tidur yang lena. 

BANGUN DAN BANTU SAUDARA KITA. 
KITA MAMPU BERI LEBIH DARI SEKADAR DOA.

dan alhamdulillah, kini Hana bersyukur kerana Allah memberikan Hana rezeki melalui Shaklee. sekarang Hana bukan sahaja dapat membantu orang dapat jalani hidup sihat tetapi Hana juga dapat membantu mereka yang serba kekurangan lebih banyak daripada sebelum ini. membantu mereka yang dalam kesusahan. dan yang paling gembira buat Hana adalah Hana dapat belikan mak dan ayah hadiah sempena hari lahir mereka. 28hb ni akan beri pada mak hadiahnya. Semuanya saya dapat dari hasil jualan Shaklee. dan semuanya saya beri pada mak. :) Tak sabar menghitung hari. 


saya dah BERTINDAK. Anda bila lagi ?

dan akhir sekali, Hana memohon semua untuk mendoakan
" Ya Allah, Kau jadikanlah Nurul Farhana bt Ismail orang yang berjaya, kaya dunia dan akhirat, dapat menjadi insan yang memberi nilai tambah kepada masyarakat, mampu berbakti kepada semua ahli keluarga, agama dan masyarakat."

Robbi yassir, wala tu'assir..




3 comments:

  1. Nice blog Hana :) .. Good Luck .. ingat nii.. " merancang untuk membuat kebaikan jauh lebih sukar daripada merancang untuk membuat kejahatan " .. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih. blog Fathuddin pun menarik juga.:) Bru tau kata ada blog. Terima kasih utk nasihat. InsyaAllah.. "jalan utk mujahadah itu pahit kerana SYURGA itu manis". Moga dikurniakan kekuatan dan ketabahan.

      Delete

HRMIS - Kemaskini Diskripsi Tugas

Assalamualaikum semua. Sekarang kebanyakan penjawat akan sibuk mengisi Deskripsi Tugas di dalam HRMIS. Jadi di sini saya nak kongsikan cara ...