Sunday, January 5, 2014

:: Hujan dan aku ::

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, hari ini cuaca baik. namun, ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan lebat sekejap di tengahari. Kelas habis awal, namun amanah sebagai setiausaha PERSISMA masih lagi berjalan. Selagi belum dianjurkan perjumpaan tahunan mahasiswa Matematik, selagi itu juga hati ini tidak tenang. Amanah. Amanah.

Terkena tempias hujan walaupun sedikit mula membuatkan diri terasa tidak sihat. Sakit pening. Sampai sahaja di bilik, sudah azan zohor. Pening kepala. teringat pula dulu masa kecik main hujan tak kira masa susah nak jatuh sakit tetapi sekarang terkena hujan setitik dua dah mula nak jatuh sakit. Aduhai terasa manja sungguh diri ni. hehe..



Tapi bila difikirkan kembali mungkin Allah cuba memberi ingatan buat Hana supaya sentiasa bersyukur atas nikmat kesihatan yang Dia berikan. 2.30petang nanti ada perjumpaan bagi Suruhanjaya Pilihanraya Kampus pula,jadi Hana cepat-cepat telan vitamin C dua biji dengan air suam dan melelapkan mata sebentar.

Alhamdulillah, bangun-bangun pening kepala hilang. rasa segar dan terus bersiap untuk ke perjumpaan.

Disini Hana nak kongsikan sedikit info berkaitan vitamin C.

fungsi Vitamin C



Peningkatan Sistem Imun
Membina sel darah merah yang sihat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik, membantu sel darah putih menentang bakteria dan kuman, mengukuhkan sistem imun, pertingkatkan pemulihan alergi hidung, kulit dan asthma, juga mengurangkan simptom selsema. 


Membentuk Kolagen
Merangsang pembentukan kolagen. Kolagen ialah sebatian asas otot, tisu, gusi, rangka dan tulang rawan. 

Mencantikkan Kulit
Pengambilan Vitamin C setiap hari akan membantu anda dapatkan kulit yang lebih cerah, melambatkan penuaan dan menyekat pembentukkan pigmentasi. Pigmen adalah penyebab utama kejadian jeragat. 


 Memperbaiki Simptom Pendarahan
Kekurangan Vitamin C adalah penyebab gusi berdarah, lebam dikulit, lambat pulih dari kecederaan, kulit kering, ruam dan kulit kasar. 

Memerangi kanser 
Ia satu-satunya anti-oksidan yang berkuasa dan mampu meningkatkan inteferon semulajadi tubuh dan merangsang pengeluaran T-cells untuk melawan sel kanser dan membuang kimia berbahaya dari tubuh dgn berkesan. 


Memperbaiki Insomnia
Ia memperbaiki insomnia, stress dan masalah mental seperti keresahan. 

Mengekalkan kolestrol sihat
ia mampu mengurangkan kolestrol dan tekanan darah, mengekalkan kapilari darah yang sihat, menghalang pendarahan dalam hidung, pendarahan serebral dan scurvy

[credit to Kak Ijie]

bila dah baca-baca ni ada tertanya-tanya pula siapa lagi ya orang yang boleh mendapat manfaat daripada vitamin C?

1. Orang yang mudah stress. Jadi, kalau rasa diri memang cepat stress, cepat-cepat amik vitamin C. InsyaAllah.

2. Orang yang nak cantik kulit, ada masalah kulit atau ekzema. sebab apa tau tak? sebab vitaminC diperlukan untuk bina kolagen kulit yang sihat dan tolong baiki tisu-tisu kulit kita. :)

3. orang yang makan pil perancang. (sebab pil ni memusnahkan vitamin C yang ada dalam badan.

4. Orang yang sentiasa demam atau selsema yang berpanjangan. Bagus ambil vitamin C sebabnya menyokong imum. Tu ada kat atas sana tu. hehe


dan vitamin C juga dapat membantu mengurangkan alahan, penyakit resdung serta asthma apabila diambil bersama minyak ikan, Omega 3.


itu sahaja yang Hana nukilkan dahulu. Ada tugasan kuliah yang perlu dilunaskan. InsyaAllah, Hana akan cuba menjawab dan berkongsi manfaat vitamin dan juga cara untuk menjalani hidup sihat. InsyaAllah, moga Allah permudahkan.

#Moga Allah redha, moga Allah sayang.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Aku di sini..

Aku mula mencari titik mula. Aku mencari rahmat dan belas ehsan-Nya. Aku mencari kasih-Nya yang sempurna. Dan aku merasakan hati dan jiwa mula bersatu dengan diri yang hilang tadi, mulai tenteram.